لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۶

ایران: عربستان اقدامات تنش‌آمیز در منطقه را متوقف کند


حسین امیرعبداللهیان
حسین امیرعبداللهیان

در ادامه واکنش مقامات جمهوری اسلامی به سیاست‌های عربستان، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه ایران، بار دیگر از عربستان سعودی خواست تا «اقداماتی را که تنش در منطقه را افزایش می‌دهند» متوقف کند.

به گزارش روز پنج‌شنبه، هشتم بهمن، خبرگزاری رویترز، آقای امیرعبداللهیان که به مسکو، پایتخت روسیه، سفر کرده گفت که جمهوری اسلامی علیه «بزک کردن تروریست‌ها در قالبی جدید» توسط عربستان سعودی خواهد ایستاد.

این سخنان در حالی است که عربستان سعودی نیز گروه‌هایی مانند حکومت اسلامی یا داعش و جبهه‌النصره را تروریستی می‌داند و در گفت‌وگوهای اخیر ریاض نیز از دیگر گروه‌های سیاسی و نظامی مخالف بشار اسد دعوت کرده بود.

همچنین، سعودی‌ها، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی، ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی و تنش‌آفرینی در منطقه متهم کرده‌اند.

ایالات متحده آمریکا نیز از این موضع اعراب حمایت کرده است.

این سخنان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران یک روز پیش از برگزاری دور دیگری از گفت‌وگوهای صلح سوریه در ژنو، پایتخت سوئیس، بیان شده است.

حسین امیرعبداللهیان از روز چهارشنبه برای رایزنی و هماهنگی با روسیه در همین زمینه به مسکو سفر کرده است.

روسیه و ایران حامیان اصلی دولت بشار اسد در بحران سیاسی و جنگ داخلی سوریه در پنج سال اخیر بوده‌اند.

از سوی دیگر عربستان سعودی، ترکیه، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و اکثر کشورهای عربی، خواستار کناره‌گیری بشار اسد از قدرت هستند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران در مسکو نیز بر موضع جمهوری اسلامی درباره سوریه تاکید کرده است.

اما حمایت عربستان سعودی از مخالفان بشار اسد، یکی از موارد اختلاف میان این پادشاهی سنی‌مذهب با جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر است.

ادامه تنش میان دو کشور در نهایت باعث شد تا عده‌ای از نیروهای لباس‌شخصی با حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در ایران، ساختمان‌های آنها را به آتش بکشند.

به دنبال این مسئله عربستان سعودی با قطع روابط خود با ایران، دیپلمات‌های جمهوری اسلامی را نیز اخراج کرد.

اما حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، با رد لزوم عذرخواهی از عربستان سعودی، گفته است که این سعودی‌ها هستند که «باید هزار بار از ایران عذرخواهی کنند».

آقای روحانی در ایتالیا گفت: «ما چرا باید عذرخواهی کنیم؟ آیا چون شیخ نمر را سر بریده‌اند، مردم یمن را می‌کشند، به تروریست‌ها در منطقه کمک می‌کنند و به علت سوءمدیریت آنها هزاران نفر در مراسم حج کشته شده‌اند ما باید عذرخواهی کنیم؟»

XS
SM
MD
LG