لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

هشدار خامنه‌ای درباره «رخنه‌های بسيار خطرناک فرهنگی» در ایران


رهبر جمهوری اسلامی در نخستين سخنرانی عمومی خود در سال ۱۳۹۳ ضمن اذعان به این که فقط «خارجی‌ها» مسئول «آسیب‌های فرهنگی» نیستند، در مورد «رخنه‌های بسيار خطرناک فرهنگی» در کشور به مسئولان هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری‌های ايران، آیت‌الله علی خامنه‌ای که مانند سال‌های گذشته نخستين سخنرانی عمومی سالانه خود را در حرم امام هشتم شيعيان در مشهد انجام می‌داد، از «مسئولان فرهنگی» جمهوری اسلامی خواست تا «با حساسيت و هوشياری مراقب رخنه‌های بسيار خطرناک فرهنگی باشند و به وظايف ايجابی و دفاعی خود در اين زمينه عمل کنند».
او اما در گفتار خود به مصادیق این «رخنه‌ها» در فرهنگ کشور اشاره نکرد.

آقای خامنه‌ای در این سخنرانی فرهنگ را به «هوايی» تشبيه کرد که «چه بخواهيم چه نخواهيم بايد تنفس کنيم، بنابراين اگر تميز باشد يا آلوده، اثر متفاوتی را بر جامعه و کشور خواهد داشت».
رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته هم در پیام نوروزی خود زمانی که طبق رسم این چندین ساله سال جدید را نام‌گذاری می‌کرد به فرهنگ نیز اشاره کرد و سال ۱۳۹۳ را سال «اقتصاد و فرهنگ» نامید.

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال ۱۳۹۲، رهبر ايران تاکنون چند بار نسبت به شرايط فرهنگی کشور هشدار داده است.
او همچنین روز پنج‌شنبه، ۱۵ اسفند، نيز با ابراز نگرانی از مسائل فرهنگی در ايران، بر «توجه به فرهنگ دينی و انقلابی» تاکيد کرد.
آقای خامنه‌ای در ديدار با رئيس و نمايندگان مجلس خبرگان رهبری توجه به فرهنگ دينی و انقلابی را از وظايف مسئولان دانست و با اشاره به اظهار نگرانی مجلس خبرگان از مسائل فرهنگی کشور گفت: «من هم از مسائل فرهنگی نگرانم.»
او افزود: «دولت محترم بايد به اين موضوع توجه کند و مسئولان فرهنگی نيز بايد توجه داشته باشند که چه می‌کنند٬ زيرا در مسائل فرهنگی نمی‌توان بی‌ملاحظگی کرد.»
رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود در مشهد هم تاکيد کرد که «حساسيت مسئولان درباره رخنه‌ها و انحرافات فرهنگی هيچ منافاتی با آزادی ندارد»، زيرا به گفته او «آزادی به عنوان نعمت بزرگ الهی با ولنگاری، بی‌تفاوتی و رهاسازی کاملا متفاوت است».
علی خامنه‌ای با بيان اين که «آزادی بدون ضابطه معنی ندارد» افزود: «در اروپا کسی جرئت نمی‌کند درباره هولوکاست که واقعيت و چگونگی آن معلوم نيست ابراز ترديد کند، آن‌ وقت از ما توقع دارند که خطوط قرمز انقلاب و اسلام را ناديده بگيريم.»
او از جمله گفت که «اگر کسی روح استقلال ملی را با تمسخر نشانه رود، وابستگی را تئوريزه کند، به مبانی اخلاقی و دينی جامعه اهانت کند، شعارهای اصلی انقلاب را مورد تعرض قرار دهد، زبان فارسی و خلقيات ملت را محقر جلوه دهد و ضمن ترويج اباحه‌گری، روح عزت ملی جوان ايرانی را نشانه رود، آيا بايد در مقابل فعاليت‌های مخرب او بی‌اعتنا بود؟»
حسن روحانی، رئيس جمهور، و علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، پيش از اين به ابراز نگرانی رهبر ايران درباره مسائل فرهنگی واکنش نشان داده بودند.
از جمله آقای روحانی گفته بود که «چرا ما نتوانستيم بعد از ۳۵ سال کاری کنيم که بزرگان ما از شرايط فرهنگی جامعه ما رضايت داشته باشند؟» او اما در عين حال از «فشارها و شيوه‌های پليسی» برای حل مسئله فرهنگ در کشور انتقاد کرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با صدور بيانيه‌ای گفته بود که «رفع دغدغه‌های رهبری نيازمند درک مقوله تهاجم فرهنگی است».
XS
SM
MD
LG