لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

انتقاد روحانی از «شیوه‌های پلیسی» برای حل مسئله فرهنگ


دو روز پس از اظهار نگرانی رهبر جمهوری اسلامی از مسائل فرهنگی در ایران و افزایش انتقادات اصولگرايان از دولت حسن روحانی در اين رابطه، رئيس جمهور ايران از «فشارها و شيوه‌های پليسی» برای حل مسئله فرهنگ در کشور انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای روحانی روز شنبه، ۱۷ اسفند، در تهران گفت که «چرا ما نتوانستيم بعد از ۳۵ سال کاری کنيم که بزرگان ما از شرايط فرهنگی جامعه ما رضايت داشته باشند؟ اشکال از کجاست؟»
رئيس جمهور ايران در پاسخ به اين پرسش‌ها افزود که «اگر با فشارها و شيوه‌های پليسی مسئله فرهنگی حل شده بود که امروز نبايد بعد از گذشت آن سال‌ها باز هم نگران فرهنگ جامعه باشيم».
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه، ۱۵ اسفند، با ابراز نگرانی از مسائل فرهنگی در ايران، بر «توجه به فرهنگ دينی و انقلابی» تاکيد کرد.
آقای خامنه‌ای در ديدار با رئيس و نمايندگان مجلس خبرگان رهبری توجه به فرهنگ دينی و انقلابی را از وظايف مسئولان دانست و با اشاره به اظهار نگرانی مجلس خبرگان از مسائل فرهنگی کشور گفت: «من هم از مسائل فرهنگی نگرانم و در اين نگرانی نمايندگان محترم خبرگان سهيم هستم.»
او افزود: «دولت محترم بايد به اين موضوع توجه کند و مسئولان فرهنگی نيز بايد توجه داشته باشند که چه می‌کنند٬ زيرا در مسائل فرهنگی نمی‌توان بی‌ملاحظگی کرد.»
در واکنش به اين اظهارات، علی جنتی٬ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، با صدور بيانيه‌ای گفت که «رفع دغدغه‌های رهبری نيازمند درک مقوله تهاجم فرهنگی است».
حسن روحانی، رئيس جمهور، نيز در سخنان خود در اختتاميه بيستمين جشنواره مطبوعات، با ابراز خوشحالی از پاسخ وزير ارشاد به «ندای رهبر معظم انقلاب»، اين پرسش را هم طرح کرد که «اما چه مقدار از مسائل فرهنگی ما در اختيار آقای وزير است؟ چه مقدار بودجه فرهنگی در اختيار بخش‌های فرهنگی دولتی است؟ چند برابر بودجه‌ای که در اختيار دولت به معنی قوه مجريه در زمينه فرهنگ است، در اختيار نهادهای ديگر است؟»
آقای روحانی با انتقاد از اين که «فرهنگ در اختيار مراکز ديگری است که از بودجه عمومی بهره‌برداری و استفاده می‌کنند»، گفت که «نيازی به نام بردن آن نيست، اگر با اين حرف‌ها فرهنگ درست می‌شد می‌بايست همه امروز اظهار رضايت می‌کرديم. امروز بودجه عظيم فرهنگی در اختيار نهادها و بخش‌هايی است که لااقل تحت نظارت قوه مجريه کشور به معنی خاص کلمه نيستند.»
رئيس جمهور ایران که رئيس شورای عالی انقلاب فرهنگی نيز هست خواستار يافتن راه‌حلی برای اين موضوع توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی شده و گفت: «اين که چقدر کتاب چاپ شد، تيراژ کتاب چه مقدار بود، چقدر سی‌دی منتشر کرديم، اين آمار فرهنگی نيست. اثر آن کتاب‌ها چه بود؟ اثر آن همه سرمايه‌گذاری در بخش فرهنگی چه بود؟ اگر اثر خوب بود پس چرا امروز همه نگرانند؟»

انتقاد از دژ پولادین و توقیف مطبوعات
حسن روحانی در بخش ديگری از سخنانش با تاکيد بر «آزادی مسئولانه» رسانه‌ها، از اين که «برخی از مطبوعات دارای دژ پولادين هستند و هيچ کس جرات نمی‌کند به آنها نزديک شود» انتقاد کرد.
او گفت که «نه قوه اجرايی و نه قوه قضاييه» نمی‌توانند به اين مطبوعات نزديک شوند و اين مطبوعات «بالاتر از دژ پولادين، خود را قيم می‌پندارند، نه قيم تنها برای دولت، نه تنها قيم برای احزاب و جناح‌ها، که حتی قيم برای مردم.»
بسياری از ناظران و فعالان سياسی در ايران سال‌هاست که از روزنامه کيهان که زير نظر شخص رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، به عنوان روزنامه‌ای با «مصونيت آهنين» ياد می‌کنند.
اين در حالی است که رئيس دولت يازدهم روز شنبه در سخنرانی خود اشاره کرد که «تمام مطبوعات و رسانه‌ها دارای اختيارات و حقوق مساوی هستند» و «همه بايد دارای امنيت مساوی باشند. هر کس خطا کرد، با خطاکار بايد برخورد شود، هيچ کس نبايد خود را در حصار امن احساس کند.»
آقای روحانی در عين حال از توقيف مطبوعات انتقاد کرده و گفت که «دولت معتقد است توقف‌ها و توقيف‌ها آخرين راه حل است، نه اولين راه حل.»
رئيس جمهور خواستار آن شد تا اگر «مطبوعه يا جريده‌ای خطا کند يا مرتکب اشتباه بزرگ شود، اگر می‌خواهيم برخورد کنيم، نخستين قدم اين است که با نويسنده و مديرمسئول برخورد کنيم».
او اين پرسش را طرح کرد که «چرا کل آن رسانه بسته شود و عده‌ای که در بخش‌های مختلف کار می‌کنند، به خاطر خطای يک نفر همه بيکار شوند؟»
حسن روحانی با تاکيد بر اين که «منتقدان و مخالفان اين دولت آزادند و آزاد خواهند بود»، خواستار آن شد تا «به همان اندازه همراهان دولت هم از آزادی و امنيت برخوردار باشند».
XS
SM
MD
LG