لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۲

فعالیت گشت‌های ارشاد در تهران بار دیگر آغاز شد


فعالیت گشت‌های ارشاد نیروی انتظامی با هدف «برخورد با بدپوششی و کشف حجاب» از صبح شنبه، ۲۸ فروردین، در تهران مجددا آغاز شد.

خبرگزاری‌های فارس و ایسنا گزارش روز شنبه دادند که گشت‌های پلیس با هدف «برخورد با بدپوششی، کشف حجاب داخل خودرو، آلودگی صوتی، مزاحمت برای نوامیس، سگ‌گردانی و...» در نقاط مختلف تهران مستقر شده‌اند.

در دور جدید فعالیت این گروه‌ها که با نام «گشت‌ امنیت اخلاقی» نیز شناخته می‌شوند ماموران پلیس با استقرار در مقابل پاساژها، مراکز خرید، میادین اصلی و همچنین گشت‌زنی در بزرگراه‌ها و خیابان‌های پرتردد با افرادی که «هنجارشکن» می‌نامند برخورد می‌کنند.

ایسنا گزارش داد که روز شنبه ماموران پلیس خودروی برخی از «هنجارشکنان را که راننده یا سرنشینان آن اقدام به کشف حجاب کرده بودند» توقیف کرده و به برخی از افراد نیز تذکر می‌دادند.

بر اساس این گزارش، برخورد ماموران گشت‌های امنیت اخلاقی «با مصادیق بدپوششی تنها محدود به بانوان نبوده و با پسران و مردانی که لباس‌های نامناسب بر تن کنند نیز برخورد می‌شد».

در همین حال خبرگزاری فارس گزارش داد که ماموران نیروی انتظامی «با اقتدار، ادب، ‏مهربانی و رافت اسلامی به هنجارشکنان تذکر دادند».

این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران در عین حال نوشت که «خودروی متخلفانی که نسبت به تذکر پلیس بی‌اعتنا بوده و نسبت به تخلف خود اصرار داشتند توقیف شده و با تشکیل پرونده به محاکم قضایی معرفی شدند».

فارس تاکید کرده که پلیس در روزهای آینده این طرح را ادامه خواهد داد.

سردار حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، سال گذشته با انتقاد از «وضعیت حجاب برخی رانندگان و سرنشینان خودروها» از ماموران این نیرو خواسته بود که در صورت مشاهده این موارد با آن برخورد کنند.

این گونه اقدامات همواره حمایت برخی از مقامات عالی حکومت جمهوری اسلامی را نیز داشته است، از جمله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران.

با این حال به‌رغم تکرار این اقدام که معمولا با شروع فصل گرما در ایران و به‌ویژه در تهران آغاز می‌شود به نظر نمی‌رسد که مبارزه با آن چه حکومت «بدپوششی و بدحجابی» می‌خواند تاکنون به جایی رسیده باشد.

XS
SM
MD
LG