لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

خامنه‌ای ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضائیه را تمدید کرد


آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با «تکريم و قدردانی از يک دوره‌ تلاش عالمانه و ارزشمند» صادق آملی لاريجانی در مقام رياست قوه قضائيه، او را برای يک دوره پنج ساله ديگر در اين سمت ابقا کرد.

آقای خامنه‌ای در اين حکم که روز پنج‌شنبه، ۲۳ مرداد، صادر و در سايت رسمی دفتر او منتشر شده، از رياست قوه قضائيه به عنوان يک «مسئوليت خطير» نام برده است.

صادق آملی لاريجانی پيش از منصوب شدن به رياست قوه قضائيه، با حکم رهبر جمهوری اسلامی، از فقهای شورای نگهبان بود.

با احتساب رياست علی لاريجانی بر مجلس شورای اسلامی، هم‌اکنون چند سال است که رياست دو قوه از سه قوه جمهوری اسلامی در اختيار برادران لاريجانی است.

قوه قضائيه ايران به نقض حقوق بشر متهم است و نام آقای آملی لاريجانی، در سال ۱۳۹۱، به همين علت در فهرست تحريم‌های اتحاديه اروپا قرار گرفت.

گزارشگران بدون مرز، از سازمان‌های بين‌المللی و غير دولتی مدافع حقوق بشر، نيز در تيرماه سال جاری، قوه قضائيه ايران را «نهادی غير مستقل و آلت دست سپاه پاسداران و ماموران وزارت اطلاعات» توصيف و رئيس آن را «بی‌توجه به احيای حقوق عامه و گسترش عدل» معرفی کرد.

اين در حالی است که صادق آملی لاريجانی در سال‌های اخير همواره تمام اتهام‌ها درباره نقض حقوق بشر در ايران را قاطعانه رد کرده و گفته که اين مسائل «دروغ بزرگ» هستند.

در حکم تمديد رياست آقای لاريجانی بر قوه قضائيه، رهبر جمهوری اسلامی از «مديريت برجسته، هوشمندانه، انقلابی و مخلصانه» او به عنوان «تضمين برآورده شدن خواسته‌ها» از اين قوه ياد کرده است.

XS
SM
MD
LG