لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۸

محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم شد


محمدعلی نجفی
محمدعلی نجفی

به دنبال برکناری رضا فرجی‌دانا از وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، حسن روحانی، رئيس جمهوری ايران، محمدعلی نجفی را در روز چهارشنبه ۲۹ مرداد به سرپرستی اين وزارتخانه منصوب کرده است.

آقای نجفی در ابتدای روی کار آمدن دولت يازدهم، توسط آقای روحانی برای تصدی مسئوليت وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شده بود اما با يک اختلاف، نتوانست رای اعتماد نمايندگان مجلس را به دست بياورد.

گفتگوی مهتاب وحیدی راد با احسان مهرابی، خبرنگار پیشین پارلمانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:17 0:00
لینک مستقیم

محمدعلی نجفی از آن پس تاکنون، از مشاوران حسن روحانی و برای مدتی، رئيس سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری و همچنين دبير ستاد هماهنگی اقتصادی بوده است.

بر اساس قوانين ايران، در صورت برکناری يک وزير، رئيس جمهور می‌تواند تا سه ماه برای آن وزارتخانه سرپرست تعيين کند.

آقای نجفی از سياست مداران نزديک به جناح اصلاح‌طلب در ايران است و در دولت‌های ۳۰ سال گذشته، مسئوليت وزارتخانه‌ها و معاونت‌های متعددی را بر عهده داشته است.

حسن روحانی، همزمان و در حکم جداگانه‌ای، رضا فرجی‌دانا را نيز به عنوان مشاور رئيس جمهور در امور علمی و آموزشی منصوب کرده است.

آقای روحانی در اين حکم از وزير سابق علوم، تحقيقات و فناوری به عنوان «دانشمندی پرتلاش» نام برده و افزوده است که «بسيار علاقمند» بود بتواند همکاری با او در دولت را ادامه دهد.

استیضاح فرجی‌دانا

مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه، رضا فرجی‌دانا، وزير علوم، تحقيقات و فناوری دولت حسن روحانی را برکنار کرد.

به گزارش خبرگزاری مجلس (خانه ملت)، نمايندگان مجلس با ۱۴۵ رأی موافق و ۱۵ رأی ممتنع، به برکناری آقای فرجی‌دانا رای دادند.

۱۱۰ نماينده هم به استيضاح آقای فرجی‌دانا رای منفی دادند.

رضا فرجی‌دانا، وزير سابق علوم، تحقيقات و فناوری، با دفاع از عملکرد خود، از «سياه‌نمايی‌ها» عليه اين وزارتخانه انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آقای فرجی‌دانا، چهارشنبه ۲۹ مرداد در جلسه استيضاح خود، به نقل از وزير کشور گفت که «امروز فضای دانشگاه‌ها در بهترين، امن‌ترين و آرام‌ترين وضعيت ممکن قرار دارد.»

وزير سابق علوم از «کاهش تحرکات تنش‌زا» در دانشگاه‌ها خبر داد و افزود: «دانشجويان ما به مبانی نظام اعتقاد دارند، ولی وقتی در سن ۲۲ سالگی حکم سنگين انضباطی می‌گيرند، به دليل کم سن و سال بودن رفتارهای احساسی نشان می‌دهند.»

رضا فرجی‌دانا توسط تعدادی از نمايندگان مجلس متهم بود که در دوران وزارت، فضای دانشگاه‌ها از نظر امنيتی متشنج و آبستن فتنه جديدی شده است.

XS
SM
MD
LG