لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

استراتژی «سه ‌مرحله‌ای» آمریکا برای مبارزه با «حکومت اسلامی»


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا

دولت آمريکا در حال آماده‌سازی برای اجرای کارزاری گسترده عليه گروه «حکومت اسلامی» در عراق و سوريه است که شامل «سه مرحله» می‌شود و اجرای کامل آن ممکن است «سه سال» طول بکشد.

این مطلب را روزنامه نيويورک تايمز روز يکشنبه ۱۶ شهريور به نقل از مقام‌های ارشد آمريکايی نوشته است.

این گزارش افزوده‌است که اجرای کامل این عملیات ممکن است تا پس از پايان دوران رياست جمهوری باراک اوباما به طول بينجامد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز دوشنبه ۱۷ شهريور گزارش داده که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، سه‌شنبه با رهبران کنگره آمريکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات ديدار و يک روز بعد در سيزدهمين سالگرد حمله تروريستی ۱۱ سپتامبر، راهبرد خود برای نبرد با گروه حکومت اسلامی را اعلام می‌کند.

آنگونه که نيويورک تايمز به نقل از مقام‌های ارشد دولت آمريکا گزارش داده، اين راهبرد سه مرحله دارد.

مرحله اول، حملات هوايی عليه مواضع گروه «حکومت اسلامی» در شمال و غرب عراق است که در حمايت از اقوام و اقليت‌های دينی اين کشور و پرسنل و تسهيلات نظامی، ديپلماتيک و اطلاعاتی آمريکایی مستقر در عراق خواهد بود.

اين عمليات طی ماه گذشته آغاز شده و در اين مدت نيروی هوايی آمريکا، بيش از ۱۴۵ حمله عليه نيروها و مواضع گروه «حکومت اسلامی» انجام داده است.

مرحله بعد که قرار است پس از تشکيل دولت فراگير در عراق آغاز شود، شامل شدت بخشيدن به تلاش‌ها برای آموزش، مشاوره و تجهيز نيروهای مسلح عراق، پيشمرگ‌های کرد و احتمالا قبايل سنی اين کشور خواهد بود.

اما آنگونه که نيويورک تايمز نوشته، احتمالا سخت‌ترين و جنجالی‌ترين مرحله اين عمليات، نابودی پناهگاه‌ها و مقرهای عملياتی گروه «حکومت اسلامی» در داخل سوريه است که ممکن است تا پيش از پايان دوران رياست جمهوری باراک اوباما تمام نشود.

تعدادی از برنامه‌ريزان وزارت دفاع آمريکا گفته‌اند که اين طرح ممکن است حداقل سه سال به طول بينجامد.

باراک اوباما در ابتدای ماه شهريور اجازه آغاز پروازهای شناسايی آمريکا از مواضع حکومت اسلامی در سوريه را صادر کرده بود تا در صورت تصميم به آغاز حملات هوايی، اطلاعات دقيقی از اين مواضع وجود داشته باشد.

گروه «حکومت اسلامی» که پيش از اين خود را داعش (دولت اسلامی عراق و شام) می‌ناميد، عمليات مسلحانه خود را نخست عليه حکومت بشار اسد در سوريه آغاز کرد و به مرور بخش‌هايی از اين کشور را به کنترل خود در آورد.

اين گروه در ماه‌های اخير، بخش‌های وسيعی از خاک عراق را نيز به سرعت تصرف کرد هرچند به مرور زمان و با آغاز حملات هوايی آمريکا عليه نيروهای آن و کمک نظامی و اطلاعاتی کشورهای اروپايی و ايران به ارتش عراق و پيشمرگ‌های کرد، پيشروی‌های گروه حکومت اسلامی در عراق متوقف شده و بخشی از مواضع تصرف کرده خود را نيز از دست داده است.

چگونگی مبارزه با گروه حکومت اسلامی که به بی‌رحمی در کشتار مخالفان خود شهره شده، يکی از محورهای اصلی اجلاس اخير رهبران سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) در ولز بريتانيا نيز بود.

در پايان اين اجلاس، آمريکا اعلام کرد که ائتلاف بين‌المللی برای نبرد با حکومت اسلامی توسط ناتو تشکيل شده است.

XS
SM
MD
LG