لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

گزارشگران بدون مرز: رژیم ایران خانواده روزنامه‌نگاران را گروگان می‌گیرد


گزارشگران بدون مرز، نهاد ناظر بر آزادی خبرنگاران در جهان، در بیانیه‌ای آن چه را «تهديدهای زنجيره‌ای عليه روزنامه‌نگاران تبعيدی و خانواده‌های آنها در ايران» خوانده محکوم کرده و رفتار مقامات جمهوری اسلامی با خانواده‌های این روزنامه‌نگاران را «گروگان‌گیری» توصیف کرده است.
در همین زمینه آرش سيگارچی، خبرنگار شاغل در تلويزيون فارسی صدای آمريکا، روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به حسن روحانی، رئيس جمهور ايران، اعلام کرد که ماموران اداره اطلاعات استان گيلان در هفته‌های اخير خانواده او را «احضار، بازجويی و تهديد» کرده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:56 0:00
لینک مستقیم
مسيح علی‌نژاد، خبرنگار ساکن بريتانيا، هم گفته است که خبرنگار صدا و سيمای جمهوری اسلامی در این کشور از طريق يک موسسه حقوقی به دليل آن چه «رسوا شدن» تعبير شده و به خاطر «ايجاد استرس» در حال تهيه گزارش تلويزيونی خود، برای او اخطاریه فرستاده است.
به گفته خانم علی‌نژاد، این خبرنگار در اخطاریه خود نوشته است در صورتی که مسيح علی‌نژاد از او «عذرخواهی رسمی» نکند، از او به دادگاه بریتانیایی شکايت خواهد کرد.
در بيانيه گزارشگران بدون مرز در همین باره که روز پنج‌شنبه، ۱۱ مهرماه، در وب‌سايت رسمی اين نهاد منتشر شده، احضار خانواده آرش سيگارچی و «تهديد» مسيح علی‌نژاد «محکوم» و گفته شده است که «کارزار تهديد و سرکوب» از سوی وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و صدا و سيمای جمهوری اسلامی هدايت می‌شود.
گزارشگران بدون مرز افزوده است که «علي‌رغم برخی اقدام‌های راه‌گشايانه‌» حسن روحانی در عرصه جهانی و آزادی تعدادی از زندانيان سياسی، پيش از سفر او به ايالات متحده «سرکوب و تهديد حرفه‌کاران اطلاع‌رسانی متوقف نشده» و وزارت اطلاعات «همچنان خانواده‌های روزنامه‌نگارانی را که برای رسانه‌های مستقر در خارج از کشور کار می‌کنند، احضار [می‌کند] و تحت فشار قرار می‌دهد».
آرش سيگارچی در وبلاگ خود و در نامه‌اش به رئيس جمهور ايران می‌گوید که مدتی پس از روی کار آمدن دولت يازدهم، اداره اطلاعات استان گيلان، پدر و مادر او و همچنين پدر و مادر همسرش را احضار و آنها را تهديد کرده است که در صورت متوقف نشدن همکاری آقای سيگارچی با صدای آمريکا، پدر و مادر او و همسرش «مورد بازداشت و حتی زندان قرار می‌گيرند. حتی اموال‌شان ضبط و همچنين ممنوع‌الخروج می‌شوند».
به نوشته آقای سيگارچی، همچنين به خانواده او گفته شده است که در صورت ادامه همکاری اين خبرنگار با صدای آمريکا، ساير اعضای خانواده او در ايران «از جمله عمو، دايی، خاله و عمه» او «احضار و زندانی» خواهند شد و درباره شخص آرش سيگارچی هم گفته شده «گمان نکند از دست ما دور است، ما حتی حاضريم در آمريکا هم برای او مشکل فيزيکی به وجود آوريم».
در اتفاقی ديگر، خبرنگار صدا و سيمای جمهوری اسلامی در لندن در نامه‌ای رسمی از مسيح علی‌نژاد خواسته است که از او عذرخواهی کند.
خانم علی‌نژاد روز ۳۰ مرداد سال جاری در يکی از خيابان‌های لندن، با خبرنگار صدا و سيمای جمهوری اسلامی روبه‌رو می‌شود که مشغول مصاحبه با شهروندان لندنی درباره نقض حقوق مطبوعات انگلستان توسط دولت اين کشور بود.

اما در ميانه اين مصاحبه، مسيح علی‌نژاد خود را به فردی که در حال مصاحبه با خبرنگار صدا و سيما در لندن بود معرفی می‌کند و به او يادآوری می‌کند که روزنامه‌نگاران زيادی در ايران زندانی هستند، اما خبرنگار صدا و سيمای جمهوری اسلامی هيچ اشاره‌ای به آنها نمی‌کند.
حالا هژبر افشار، خبرنگار صدا و سيما در بریتانیا، به خانم علی‌نژاد دو هفته فرصت داده تا از او «عذرخواهی رسمی» کند، وگرنه از او شکايت خواهد کرد.
گزارشگران بدون مرز در بيانيه خود يادآوری کرده است که رئيس صدا و سيمای ايران توسط رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌شود و عزت‌الله ضرغامی، رئيس کنونی اين سازمان، در فهرست «ناقضان حقوق بشر» اتحاديه اروپا قرار دارد و صدا و سيمای جمهوری اسلامی «همدست رژيم ايران در سرکوب روزنامه‌نگاران و شهروند‌ وب‌نگاران است».
به اعلام گزارشگران بدون مرز، «اعتراف‌های اجباری زندانيان سياسی، که در پی بازداشت و نگهداری طولانی‌مدت در سلول‌های انفرادی و شکنجه به دست می‌آيد، به شکل دائم» از صدا و سيما پخش می‌شود.
اين نهاد ناظر بر آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران در جهان افزوده است که «آن چه رژيم تهران با خانواده‌های روزنامه‌نگاران می‌کند، نه يک کلمه بيشتر و نه يک کلمه به معنای گروگان‌گيری خانواده‌های شهروندان اروپايی و آمريکايی است» و از جامعه جهانی خواسته است تا «در برابر اين حمله‌ از راه دور واکنش جدی نشان دهد».
گزارشگران بدون مرز تاکيد کرده است که «استفاده ابزاری از نهادهای دموکراتيک کشورهای آزاد و از جمله در انگلستان، از سوی رژيم سرکوبگر جمهوری اسلامی و برای به سکوت وادار کردن روزنامه‌نگاران و مخالفان غير قابل پذيرش است.»
XS
SM
MD
LG