لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

نگرانی از وضع مخالفان در حصر و روزنامه‌نگاران زندانی در ایران


U.S. - Reporters without borders poster, undated
U.S. - Reporters without borders poster, undated
سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه‌ای نسبت به وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی، و شرایط میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه‌ای که این سازمان مستقر در پاریس روز یازدهم مرداد منتشر کرده، با اشاره به وضعیت جسمی مهدی کروبی آمده است که وی در تاریخ ۹ مرداد ماه پس از دو روز بستری شدن در بیمارستان و انجام یک عمل انژیوگرافی دوباره به بازداشتگاه مخفی‌اش بازگرداننده شد.

گزارشگران بدون مرز یاد‌آور شده که صاحب امتیاز روزنامه توقیف شده اعتماد ملی در طول دو هفته گذشته، در پی عارضه‌های مختلف و از جمله عارضه قلبی سه بار در بیمارستان بستری شده است.

گزارشگران بدون مرز به شرایط میرحسین موسوی ٧٣ ساله، «نخست وزیر سابق و صاحب امتیاز روزنامه توقیف شده کلمه سبز، و همسرش زهرا رهنورد، روشنفکر و نویسنده» نیز اشاره کرده و متذکر شده که آنها همچنان از تاریخ ۵ اسفند ۸۹ در حصر خانگی‌ هستند.

این سازمان با محکوم کردن «نقض حقوق زندانیان عقیدتی» حکومت را متهم کرده که به «به شکار روزنامه‌نگارانی روی آورده که می‌خواهند درباره‌ قتل در بازداشت، ستار بهشتی روشنگری کنند.»

این بیانیه می‌افزاید: «از تاریخ ۲۷ تیرماه و در پی انتقال زندانی سیاسی علی ناظری از زندان اوین به زندان زابل، بر تنش میان زندانیان بند ۳۵۰ که بسیاری از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در آن محبوس هستند، و مسئولان زندان افزوده شده است. مسئولان زندان از پلیس ضد شورش برای حمله به بند و زندانیان استفاده می‌کنند.»

همچنین با اشاره تبعید ابولفضل عابدینی، روزنامه‌نگار، از بند ۳۵۰ اوین به زندان اهواز گزارشگران بدون مرز می‌گوید که عابدینی «در مدت دوازده ساعت حضور ستار بهشتی در این بند وی را دیده بود و در برابر بازپرس رسیدگی به پرونده مرگ ستار بهشتی حاضر و در این باره شهادت داده بود.»

گزارشگران بدون مرز همچنین از وضعیت زندانی حسین رونقی ملکی، وب‌نگار زندانی ابراز نگرانی کرده و خاطر نشان می‌کند «علیرغم چند عمل جراحی بر روی کلیه و وضعیت نابسامان جسمی همچنان در زندان و از مرخصی درمانی محروم است.»

این سازمان در بیانیه خود این احتمال را مطرح کرده که «سختگیری» علیه رونقی ملکی پس از سخنان مادر ستار بهشتی صورت گرفته، که گفته است این زندانی نیز فرزندش را در اوین دیده و حاضر است در دادگاه شهادت بدهد.
XS
SM
MD
LG