لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

نماینده آمریکا در آژانس از همکاری ایران با بازرسان ابراز ناامیدی کرد


یک روز مانده به آغاز گفت‌وگوهای سرنوشت‌ساز ایران با گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ایش، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که کشورش از همکاری تهران با بازرسان آژانس، ناامید شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لورا کندی روز دوشنبه ۲۶ آبان به خبرنگاران گفته که از تعامل سازنده ایران با بازرسان آژانس بر سر برنامه هسته‌ایش ناامید شده است.

نماینده آمریکا اظهار داشت: قرار است روز سه‌شنبه ۲۷ آبان، «نگرانی‌های دولت متبوع خود را درباره تعامل نکردن جمهوری اسلامی ایران با آژانس درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌‌ایش» را به اطلاع اعضای شوای حکام برساند.

مقامات آمریکایی بارها گفته‌اند که نگرانی درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران باید به عنوان بخشی از توافق جامع بین ایران و قدرت‌های جهانی مورد توجه قرار گیرد و پس از آن می توان از صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران اطمینان حاصل کرد.

در همین حال جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، عازم اروپا شده تا در مذاکرات حساس ايران و ۱+۵ که قرار است از روز سه‌شنبه در وين برگزار شود، شرکت کند.

وزير امور خارجه آمريکا قرار است از لندن به وين برود تا در دور نهايی مذاکرات ايران و ۱+۵ پيش از ضرب‌الاجل سوم آذر شرکت کند.

جمهوری اسلامی ایران و مقام های سیاسی کشورهای قدرتمند غربی پیشتر توافق کرده بودند که تا سوم آذر یعنی حدود یک هفته دیگر به توافق جامع هسته‌ای دست یابند.

ایران از سال ۱۳۸۲ خورشیدی يعنی حدود ۱۲ سال است که با قدرت‌های جهانی درباره برنامه اتمی خود گفت‌وگو می‌کند.

اين گفت‌وگوها در نهايت در سوم آذر سال ۱۳۹۲ به توافقی موقت و شش ماهه ميان ايران، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، آلمان، چين و روسيه منجر شد. اين توافق سپس برای يک دوره شش ماهه ديگر تمديد شد و اکنون به آخرين روزهای خود رسيده است.

طرفین باید تا یک هفته دیگر به توافقی جامع و مانع درباره حل و فصل ابهام‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران دست پیدا کنند.

XS
SM
MD
LG