لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۰

توضیح وزیر علوم درباره دلیل لغو برخی سخنرانی‌ها در روز دانشجو


محمد فرهادی، وزیر علوم ایران در دولت حسن روحانی
محمد فرهادی، وزیر علوم ایران در دولت حسن روحانی

محمد فرهادی، وزیر علوم در ایران درباره دلیل لغو برخی سخنرانی‌ها در مراسم یادبود شانزدهم آذر یا همان روز دانشجو گفت که خیلی از افراد خودشان نخواستند سخنرانی کنند و برنامه سخنرانی عده‌ای هم به وقت دیگری موکول شد.

آنطور که خبرگزاری فارس روز دوشنبه ۲۴ آذرماه گزارش داد، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه «همایش نقش پژوهش در فرایند قانون‌گذاری» در جمع خبرنگاران درباره دلیل لغو سخنرانی برخی از چهره‌های سیاسی در مراسم ۱۶ آذر روز دانشجو، گفت که دانشگاه‌ها مستقل هستند و شورای نظارت دانشگاه‌ها، مقررات و آیین‌نامه‌ای دارد و اگر قرار بوده برنامه سخنرانی برای کسی در نظر بگیرند، باید یک هفته قبل درخواستشان را ارائه می‌دادند تا در شورای نظارت مصوب، و مجوز سخنرانی تأیید می‌شد و سپس می‌آمدند و سخنرانی می‌کردند.

آقای فرهادی در عین حال گفته که در برخی از موارد اصلا هیأت نظارت دانشگاه نقشی در لغو سخنرانی نداشته‌است، بلکه مراجع دیگری از بیرون دانشگاه درخواست دادند که سخنرانی انجام نشود و دو مورد این اتفاق افتاده‌است.

به گفته او خیلی از افراد هم خودشان نخواستند سخنرانی کنند.

این در شرایطی است که خبرگزاری‌های داخلی هفته گذشته گزارش دادند که از سخنرانی برخی چهره‌های سیاسی از دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا در دانشگاه‌های ایران جلوگیری شده‌است.

به طوری‌که از سخنرانی مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور دولت محمد خاتمی در دانشگاه بیرجند و از حضور و سخنرانی فائزه هاشمی رفسنجانی در دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد جلوگیری شد.

از دیگرسو در یک هفته گذشته چهره‌ها و رسانه‌های اصول‌گرا هم از لغو سخنرانی برخی چهره‌های خود در دانشگاه‌های ایران گلایه و انتقاد کردند.

از جمله حمید رسایی نماینده اصولگرا و تندروی مجلس ایران گفته که برنامه سخنرانی شماری از اصول‌گرایان از جمله چند نماینده مجلس در این روز در دانشگاه‌ها لغو شد.

احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس نیز درباره لغو این سخنرانی‌ها گفت که این روش نه با اسلام سازگار است نه با قانون اساسی و نه با ادعای دولت مبنی بر رعایت اعتدال.

این اتفاق‌ها در حالی در دولت حسن روحانی رخ می‌دهد که آقای روحانی همواره در سخنرانی‌های عمومی خود از حق بیان آزادانه و حتی حق انتقاد مخالفان، دفاع می‌کند.

XS
SM
MD
LG