لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۰

حزب راستگرای «آ اف د» خواستار ممنوعیت مناره و روبنده در آلمان شد


فراوکه پتری رهبر حزب آلترناتیو برای آلمان
فراوکه پتری رهبر حزب آلترناتیو برای آلمان

حزب راستگرای «آ اف د» یا «آلترناتیو برای آلمان» روز یکشنبه اعلام کرد که اسلام با قانون اساسی آلمان هماهنگ نیست و خواستار ممنوعیت مناره‌ها و روبنده (برقع) در آلمان شد.

شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داده که حزب «آلترناتیو برای آلمان» که در شهر اشتوتگارت کنفرانسی دو روزه برگزار کرده بود، در این نشست مخالفت خود با روبنده و مناره را اعلام کرد. بیش از هزار تن از مخالفان این حزب روز شنبه در مقابل محل کنفرانس دست به اعتراض زدند و از ورود اعضای این حزب به محل نشست جلوگیری می‌کردند. خشونت و زدوخوردهایی که بین هواداران این حزب و مخالفان درگرفت منجر به دخالت پلیس شد و نزدیک به ۵۰۰ نفر بازداشت شدند.

معترضان با پرتاب فشفشه و آتش زدن لاستیک خودرو با ماموران پلیس درگیر شدند.

پلیس اشتوتگارت می‌گوید بیش از دوهزارتن از اعضای حزب «آلترناتیو برای آلمان» قصد داشتند در این کنفرانس شرکت کنند که با اعتراض مخالفان روبرو شدند. روز یکشنبه نیز مخالفان این حزب در مقابل محل کنفرانس دست به اعتراض زدند.

به گزارش رویترز، این حزب نماینده‌ای در پارلمان آلمان ندارد اما نیمی از اعضای ۱۶ دولت محلی این کشور به حزب آ اف د وابسته‌اند.

بر پایه نظرسنجی‌ها این حزب راستگرا که دارای حمایت ۱۴ درصد از مردم آلمان است و در انتخابات محلی آلمان در سال ۲۰۱۷ می‌تواند چالشی جدی برای حزب آنگلا مرکل صدراعظم این کشور باشد.

به گزارش رویترز هانس توماس تیلشنایدر از قانونگذاران مجلس ایالت زاکسن-آنهالت اعلام کرد که «اسلام برای ما غریبه است و به همین علت نمی‌تواند از اصل آزادی ادیان به همان اندازه مسیحیت بهره‌مند شود». این سخنان با کف زدن‌های ممتد هواداران این حزب روبرو شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان همواره بر آزادی ادیان و ضمانت آن در قانون اساسی این کشور تاکید ورزیده و گفته است که اسلام به آلمان تعلق دارد.

XS
SM
MD
LG