لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

علی بن حسین کنار کشید؛ بلاتر رییس فیفا باقی ماند


سپ بلاتر پس از کناره گیری علی بن حسین و انتخابش به عنوان رئیس فیفا
سپ بلاتر پس از کناره گیری علی بن حسین و انتخابش به عنوان رئیس فیفا

مراسم انتخاب رییس جدید فدراسیون جهانی فوتبال،‌ فیفا، عصر جمعه هشتم خرداد برگزار شد ولی نه سپ بلاتر و نه علی بن حسین نتوانستند اکثریت دو سوم آراء را کسب کنند. لحظاتی بعد علی بن حسین از رقابت‌ها کنار کشید و بلاتر رییس فیفا باقی ماند.

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که سپ بلاتر ۱۳۳ رای و علی بن حسين ۷۳ رای کسب کردند. ۲۰۶ رای به صندوق‌ها ريخته شد.

در دور اول این انتخابات نامزدی برنده می‌شد که از ۲۰۹ رای ممکن، حداقل ۱۴۰ رای را از آن خود کند.

سپ بلاتر سوئیسی با کناره‌گیری علی بن حسین، شاهزاده اردنی، توانست برای پنجمین بار پیاپی و برای چهار سال آینده، رییس فدراسیون جهانی فوتبال،‌ فیفا، باقی بماند.

آقای بلاتر در سخنرانی پس از پیروزی‌اش در انتخابات فیفا با اعلام اینکه «بار دیگر فرماندهی کشتی فیفا را بر عهده خواهد داشت»، گفت که پس از آن دیگر نامزد ریاست نخواهد شد و بعد از این چهار سال، فیفا ‏را به جانشین‌اش تحویل خواهد داد.

به گزارش رویترز،‌ رئیس فیفا در ۴ سال آینده همچنین اعلام کرد: «من به شما علاقه دارم، من این شغل را دوست دارم. من کامل نیستم. هیچ کسی ‏کامل نیست. با هم به پیش خواهیم رفت. به پیش فیفا.»

بازداشت هفت مقام ارشد فیفا طی چند روز گذشته باعث شد تا حواشی بسیار زیادی پیرامون انتخابات امروز اتفاق بیفتد و انتقادات فراوانی نسبت به عملکرد سپ بلاتر صورت گیرد.

انتخابات ریاست فیفا در حالی برگزار شد که ‌سالن برگزاری این رویداد پیش از ظهر امروز، تهدید به بمب‌گذاری و سپس تخلیه شد.

به گزارش رویترز، پلیس سوئیس پیش از ظهر جمعه، پس از دریافت خبر تهدید به بمب‌گذاری، دستور به تخلیه سالن اجلاس عمومی فیفا در زوریخ داد.

تیم‌های مربوط به خنثی سازی بمب بلافاصله با استفاده از سگ‌های تجسس، اقدام به پیدا کردن نشانه‌های مربوط به بمب گذاری کرده و پس از اطمینان از امن بودن محل، اعلام وضعیت عادی کردند.

در انتخابات امروز فیفا، اعضای کنفدراسیون‌های اروپا (یوفا) با ۵۳ رای، آفریقا (کاف) با ۵۴ رای، آسیا (ای‌اف‌سی) با ۴۶ رای، آمریکای شمالی و مرکزی (کونکاکاف) با ۳۵ رای، آمریکای جنوبی با ۱۰ رای و اقیانوسیه با ۱۱ رای حضور داشتند.

امروز و پیش از آغاز رای‌گیری، دو نامزد انتخابات ریاست فیفا به سخنرانی پرداختند.

ابتدا علی بن حسین نامزد اردنی با اشاره به اینکه دنیا در حال نگاه کردن به ماست، گفت :«ما محافظ فوتبال هستیم؛ ورزشی که می‌تواند مردم را ‏متحد کند و زخم‌ها را بهبود ببخشد. ما شنیده‌ایم که سازمان ما از نظر اخلاقی ورشکسته است؛ حتی سیاه‌ترین شب‌ها هم با یک سحر جدید به پایان می‌رسد».

آقای بن حسین در بخش دیگری از سخنرانی‌اش تاکید کرد که «این گندکاری» را درست خواهد کرد.

بعد از شاه‌زاده اردنی،‌ سپ بلاتر در سخنرانی‌اش ضمن بر عهده گرفتن مسئولیت اتفاقات اخیر، قول داد که به کمک سایر اعضاء، اوضاع کنونی را بهبود ببخشد.

آقای بلاتر همچنین اعلام کرد که فیفا نیاز به انقلاب ندارد بلکه باید در آن پیشرفت‌ها و تغییراتی در بخشی از زمینه‌ها صورت گیرد.

همچنین پیش از انتخابات روز جمعه، سپ بلاتر در گفت‌وگویی عنوان کرد که به زمان دستگیری اعضای فیفا که دو روز پیش از انتخابات بوده، مشکوک است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای بلاتر درباره زمان بازداشت‌ها گفت: « اینکه دو روز پیش از انتخابات، دستگیری‌ها انجام شده اتفاق خوبی نیست... سئوالات کوچکی در این رابطه دارم. حالا همه می‌دانند که ما در بحران هستیم و به نظرم زمان بندی این حوادث، اتفاقی نبوده است».

رییس فیفا در اظهارنظر دیگری درباره اتفاقاتی در زیرمجموعه‌اش افتاده است، اعلام کرد: « اجازه نمی‌دهم که اقدامات عده‌ای، باعث شود تمام تلاش ما برای بهبود فوتبال زیر سوال برود. با مامورین پلیس همکاری لازم را انجام خواهیم داد تا تمامی متهمین شناسایی شده و مجازات شوند؛ بسیاری من را مقصر می‌دانند ولی من نمی‌توانم کارهای همه را تحت نظر داشته باشم».

علی بن حسین، نامزد اردنی رقیب سپ بلاتر
علی بن حسین، نامزد اردنی رقیب سپ بلاتر

پس از بازداشت هفت مقام ارشد فیفا، به اتهام فساد مالی، واکنش‌های گسترده‌ای از سوی برخی شخصیت‌های سیاسی جهان به شخص سپ بلاتر و همچنین عملکرد این فدراسیون، صورت گرفته است.

به گزارش رویترز، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در اظهارنظر دیگری درباره اتفاقات پیش‌آمده اعلام کرد که بریتانیا خاموش نخواهد بود و حق‌اش را از فیفا خواهد گرفت.

آقای کامرون روز پنجشنبه با انتقاد از عملکرد آقای بلاتر، از او خواسته بود که استعفا دهد و دیگر نامزد ریاست فیفا نشود.

نخست وزیر بریتانیا با اشاره به حمایت ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، از سپ بلاتر، اعلام کرد که «نگرانی‌های پوتین را درک نمی‌کنم».

او گفت: «پوتین چرا باید دلخور باشد؛ ما باید نگران کثافت و ناپاکی در فوتبال باشیم و باید از بلاتر با صدای بلند بپرسیم که چرا قطر و روسیه میزبان جام جهانی شده‌اند؟»

آقای پوتین روز پنجشنبه گفته بود: «بار دیگر شاهد یک جوسازی از سوی ایالات متحده آمریکا هستیم؛ آنها همواره به دنبال این هستند که صلاحیت همه چیز را زیر سوال و کارها را به نفع خود پیش ببرند».

روسیه در زمان ریاست آقای بلاتر،‌ به عنوان میزبان جام جهانی سال ۲۰۱۸ انتخاب شد. آمریکا همراه با سوئیس در حال تحقیق درباره فیفا و بر ملا کردن تخلفات بلاتر و مدیران او هستند..

بازداشت هفت مقام ارشد فیفا صبح چهارشنبه ششم خرداد پس از آن انجام شد که وزارت دادگستری آمریکا کیفرخواستی علیه پنج رسانه ورزشی و ۹ مقام فیفا صادر کرد که هفت فرد دستگیرشده نیز جزو آنها هستند.

مقامات آمریکا این رسانه‌ها و افراد را به فساد مالی و دریافت رشوه به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار متهم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG