لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

اسرائیل و آینده روابط ایران و آمریکا


اسرائیل می‌گوید تا آغاز به کار کابینه بعدی دو موضوع اساسی را در دستور کار خود نگاه می‌دارد: موضع‌گیری در قبال تماس‌های احتمالی دولت آمریکا با ایران، و راهکاری برای تثبیت آتش‌بس در غزه به گونه‌ای که موجب آزادی سرباز اسرائیلی اسیر در دست حماس شود.

دفتر نخست وزیری اسرائیل شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که «اهود اولمرت هرچند رئیس دولت انتقالی است، اما با جدیت تمام دستور کار خود را دنبال می‌کند و مسائل مهم امنیتی و سیاسی را پیگیری خواهد کرد».

ممکن است، به خاطر پیچیدگی کم‌سابقه در صحنه سیاست اسرائیل که پس از انتخابات روز سه‌شنبه پدید آمده، ممکن است تشکیل دولت جدید هفته‌ها به طول بینجامد.

رهبران دو حزب کادیما و لیکود، که در انتخابات روز سه‌شنبه بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان اسرائیل (کنست) به دست آورده‌اند، هر یک در صدد است به ائتلافی دست یابد که رقیب را شکست دهد. تا زمان موفقیت یکی از آنها در تشکیل دولت جدید، اهود اولمرت در مقام نخست وزیری باقی می‌ماند.

روزنامه هاآرتص در شماره روز پنج‌شنبه خود نوشت: «حیاتی‌ترین موضوعی که اولمرت را تا پایان کار دولتش به خود مشغول می‌دارد، تنظیم دیدگاه اسرائیل در مورد احتمال آغاز دیالوگ مستقیم آمریکا و ایران است».

هاآرتص در یاداشت خود افزوده است: «دیپلمات‌های دفتر نخست وزیری می‌گویند که اسرائیل ابتدا باید برای خود روشن کند که از گفت‌وگوی ایران و آمریکا چه انتظاراتی دارد؛ سپس انتظاراتش را برای دولت آمریکا به صراحت بیان کند».

اهود اولمرت و جرج بوش سال‌ها سیاست منزوی کردن ایران را دنبال می‌کردند. اما باراک اوباما رویکرد تازه‌ای را در قبال ایران در پیش گرفته و خواهان عملکردی متفاوت از سوی تهران و «باز شدن مشت گره شده ایران» برای آغاز گفت‌وگو شده است.

علی‌رغم هماهنگی زیاد دولت اسرائیل و جرج بوش در قبال ایران، پنتاگون درسال ۲۰۰۸ بخشی از درخواست‌هایی را که اهود اولمرت و همچنین اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، از بوش برای خریدهای تسلیحاتی کلان از آمریکا مطرح کرده بودند رد کرد.

آمریکا نگران بود که فهرست طولانی نیازمندی‌های نظامی اسرائیل برای حمله به تأسیسات اتمی ایران باشد. وزیردفاع اسرائیل رد شدن این درخواست‌ها را تایید کرد.

از دیگر سو، جرج بوش در آخرین ماه‌های دولتش سیستم‌های راداری پیشرفته آمریکایی را در جنوب اسرائیل مستقر کرد.

پنتاگون در پائیز گذشته همچنین موافقت اصولی خود را برای فروش جنگنده‌های بسیار پیشرفته‌ای که تنها ارتش آمریکا در اختیار دارد به نیروی هوائی اسرائیل صادر کرد.

بنیامین نتانیاهو، رهبرحزب لیکود، در مبارزات انتخاباتی خود پی‌درپی «خطر ایران» را مطرح می‌کرد.

نتانیاهو شب پیش از انتخابات به تلویزیون اسرائیل گفت که هرگز نخواهد گذاشت ایران به توانمندی اتمی نظامی دست یابد و از «لزوم ریشه‌کن کردن حماسستان ایرانی درغزه» سخن گفت.

به گفته بنیامین نتانیاهو، او در دو ملاقات رو در رو با باراک اوباما، از وی خواسته است مذاکره با ایران را به بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران موکول کند.

شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، نیز از اوباما خواسته است تماس‌ها با ایران را تا انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق بیندازد. به باور آقای پرز، آغاز تماس‌های آمریکا با ایران به سود محمود احمدی‌نژاد خواهد بود.

روزنامه جروزالم پست در روزهای اخیر نوشت: «یک مقام بلندپایه اسرائیلی ارزیابی کرده است که پیروزی احتمالی محمد خاتمی تلاش جامعه جهانی را برای بازداشتن ایران از دستیابی به جنگ‌افزار اتمی از مسیر خود منحرف کند».
XS
SM
MD
LG