لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

تقاضای رسمی احمدی نژاد برای حضور در شورای امنیت


محمود احمدی نژاد، در سال ۲۰۰۵ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت و سخنرانی کرد.
محمود احمدی نژاد، در سال ۲۰۰۵ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت و سخنرانی کرد.

محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی ايران، رسما از شورای امنيت درخواست کرده است تا با حضور در اجلاس آن شورا از برنامه هسته ای ايران دفاع کند.


اين تقاضا در حالی مطرح شده است که وی در روزهای اخير بار ديگر بر شدت انتقادهای خود از شورای امنيت سازمان ملل افزوده و اين شورا را فاقد مشروعيت خوانده بود.


محود جواد ظريف، نماينده دايمی ايران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه ای به رييس دوره ای شورای امنيت، دوميسانی کومالو نماينده آفريفای جنوبی در سازمان ملل، تقاضا کرده است که محمود احمدی نژاد در جلسه رای گيری شورای امنيت پيرامون مساله هسته ای ايران شرکت کند.


هدف رييس جمهوری اسلامی از حضور در بين ۱۵ عضو شورای امنيت، دفاع از برنامه هسته ای ايران عنوان شده است.


آقای کومالو به خبرنگاران گفت، در اين نامه تقاضا شده که رييس جمهوری اسلامی هنگام رای گيری درباره قطعنامه عليه ايران در شورای امنيت حضور يابد.


رييس دوره ای شورای امنيت افزود، امروز جمعه، اين موضوع را با ساير اعضای شورا مطرح خواهد کرد تا در اين باره تصميم گرفته شود.


وی پيشتر گفته بود بر اساس مقررات شورای امنيت، اگر مقام های دولتی هر يک از اعضای سازمان ملل قصد حضور و بحث در باره پرونده مورد بررسی در شورای امنيت را داشته باشند، بايد به اين درخواست پاسخ مثبت داده شود.


قرار است چهارشنبه آينده، اول فروردين، اعضای شورای امنيت درباره پيش نويس قطعنامه تنبيهی عليه ايران به گفت و گو بنشينند و احتمالا اواخر هفته آينده قطعنامه به رای گيری گذاشته خواهد شد.


درخواست ويزا برای هيئت ايرانی


ريچارد گرنل، سخنگوی نماينده آمريکا در سازمان ملل اعلام کرده که مقام های ايرانی برای يک هيئت ۳۸ نفری از جمله محمود احمدی نژاد، منوچهر متکی وزير امور خارجه و علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران تقاضای رواديد کرده اند.


۱۰ ديپلمات و عده ای مامور حفاظت نيز مقامات جمهوری اسلامی را در اين سفر همراهی خواهند کرد.


در همين حال، الخاندرو وولف، نماينده موقت آمريکا در سازمان ملل در واکنش به تقاضای محمود احمدی نژاد برای شرکت در جلسه شورای امنيت ابراز شگفتی کرد و گفت:«رييس جمهوری ايران روز گذشته اين شورا را فاقد مشروعيت خواند و اعلام کرد قطعنامه شورا کاغذ پاره ای بيش نيست، حال چگونه او خواهان سخن گفتن در شورای امنيتی است که از ديد او مشروعيتی ندارد؟»


XS
SM
MD
LG