لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۷

ابراز تمایل احمدی نژاد برای شرکت در نشست شورای امنیت


رییس جمهوری اسلامی ایران برای رایزنی با اعضای دایم شورای امنیت، به نیویورک می رود.
رییس جمهوری اسلامی ایران برای رایزنی با اعضای دایم شورای امنیت، به نیویورک می رود.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران ابراز تمایل کرده است تا در نشست شورای امنیت برای اعلام مواضع ایران درباره برنامه هسته ای تهران شرکت کند.


غلامحسین الهام، سخنگوی دولت ایران روز یکشنبه اعلام کرد که اگر جلسه شورای امنیت برای موضوع هسته ای ایران تشکیل شود رییس جمهوری ایران در آن شرکت می کند.


به گفته وی، « دکتر احمدی نژاد برای دفاع از حقوق ملت ایران در زمینه بهره مندی از فناوری صلح آمیز هسته ای شخصا در این جلسه حضور خواهد یافت.»


به گزارش خبرگزاری دانشجویان، ایسنا، سخنگوي دولت ایران هدف از حضور يافتن احمدي‌نژاد را در اين جلسه دفاع از «منافع ملي و حقوق بين‌المللي» ملت ايران عنوان کرد.



پنج کشور فرانسه، آمریکا، چین، روسیه و بریتانیا که از اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل هستند، به همراه آلمان، گروه ۵+۱ را تشکیل داده اند که درباره پرونده هسته ای ایران، رایزنی و تصمیم گیری می کند.


این گروه در تابستان سال گذشته، مجموعه ای از پیشنهادات را به مقامات جمهوری اسلامی ایران ارایه کرد تا در ازای دریافت مشوق های اقتصادی، امنیتی و سیاسی، غنی سازی اورانیوم را تعلیق کند.


آمریکا و کشورهای غربی احتمال می دهند برنامه هسته ای ایران در مسیر دستیابی به بمب اتمی حرکت می کند.این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرده که برنامه هسته ای را برای تولید برق دنبال می کند.


مقامات جمهوری اسلامی ایران، مجموعه پیشنهادهایی را که گروه ۵+۱ داده بود، رد کردند و این گروه تصمیم گرفت، تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل را دنبال کند.


رایزنی های گروه ۵+۱ به قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت منتهی شد که ضمن اعمال برخی تحریم ها بر برنامه های موشکی و هسته ای ایران، به ایران ۶۰ روز فرصت داد غنی سازی اورانیوم را تعلیق کند.


جمهوری اسلامی ایران قطعنامه شورای امنیت را رد کرده و هنوز غنی سازی اورانیوم را تعلیق نکرده است.


محمود احمدی نژاد، رییس جمهور اسلامی ایران.

تحریم های سازمان ملل به تدریج به اجرا درآمده و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در جلسه شورای حکام که هفته گذشته برگزار شد، تصمیم گرفت کمک های فنی خود به ایران را قطع کند.


گروه ۵+۱ بار دیگر، ماه گذشته در لندن تشکیل جلسه داد و به این نتیجه رسید که تحریم های ایران را تشدید کند.


فهرست تحریم های جمهوری اسلامی ایران، در حال بررسی و رایزنی میان اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل است.


تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سخنان منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، گزارش داده که محمود احمدی نژاد ضمن گفت و گو با کشورهای عضو شورای امنیت، در جلسه آینده گروه ۵+۱ حاضر می شود.


جمهوری اسلامی ایران قطعنامه شورای امنیت را رد کرده و هنوز غنی سازی اروانیوم را تعلیق نکرده است.

رییس جمهوری اسلامی ایران قرار است در جلسات یاد شده، درباره برنامه هسته ای ایران گفت و گو کرده و کشورهای مزبور را در جریان «صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی»، قرار دهد.


رویترز گزارش داده است: فهرست تازه ای که اعضای شورای امنیت بر روی آن کار می کنند، گسترده تر از تحریم های قبلی است و شرکت ها و افراد بیشتری مورد تحریم قرار می گیرند.


اگر آقای احمدی نژاد راهی نیویورک شود، این سومین سفر وی به آمریکا است و بیشترین تعداد سفری است که وی پس از کسب مقام ریاست جمهوری به یک کشور وحتی به یک استان انجام داده است.


وی سال گذشته، به آمریکا سفر کرد و در شورای روابط خارجی آمریکا حاضر شد و درباره سیاست های خود، صحبت کرد.


XS
SM
MD
LG