لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

«برنامه غنی سازی اورانیوم را ادامه می دهیم»


آقای سلطانیه گفته است که نه برنامه غنی سازی اورانیوم متوقف می شود و نه سطح همکاری با آژانس کاهش می یابد.
آقای سلطانیه گفته است که نه برنامه غنی سازی اورانیوم متوقف می شود و نه سطح همکاری با آژانس کاهش می یابد.

جمهوری اسلامی ایران روز پنج شنبه با محکوم کردن توقف بخشی از کمک های فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، اعلام کرد که به برنامه غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد.


علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که هیچ کدام از پروژه های فوق ارتباطی با غنی سازی اورانیوم ندارد و این برنامه تحت نظارت آژانس و براساس برنامه ریزی ادامه خواهد یافت.


وی افزود: «ما نه فعالیت های اتمی خود از جمله غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق در می آوریم و نه همکاری خود را با آژانس متوقف می کنیم و این جهت گیری و سیاست ماست.»


موافقت با قطع کمک های فنی به ایران


اعضای شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز پنج شنبه با قطع کمک های فنی به ايران، با اين استدلال که ممکن است از آنها برای ساخت بمب اتمی استفاده شود، موافقت کردند.


ديپلمات های مستقر در وين، مقر آژانس بين المللی انرژی اتمی، اعلام کردند که اين اقدام در راستای رعايت قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد در ماه دسامبر سال گذشته است که هرگونه انتقال يا صدور فن آوری اتمی به ایران را که می تواند برای توليد سوخت مورد استفاده قرار گيرد، ممنوع کرده بود.


۳۵ کشور عضو شورای حکام تنها با قطع کمک به ۲۲ پروژه اتمی ايران موافقت کردند، در حالی که کشورهای غربی خواستار قطع همه کمک های آژانس به ايران شده بودند.


در نوامبر سال گذشته نیز، آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست تهران برای ارائه کمک های فنی در جهت ساخت راکتور آب سنگین در اراک را رد کرد.


آمريکا و متحدان اروپايی آن از اين بيم دارند که ايران در پوشش برنامه صلح آميز هسته ای در صدد توليد سلاح اتمی باشد. اتهامی که ایران آن را همواره تکذیب کرده است.


شورای امنيت سازمان ملل در ماه دسامبر سال ۲۰۰۶ به ايران دو ماه فرصت داده بود تا برای جلب اعتماد جامعه جهانی تمام فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد، اما تهران اين درخواست ها را ناديده گرفت. ايران می گويد که هدف از برنامه اتمی آن توليد برق است.


محدودیت های اعمال شده


در حال حاضر از مجموع ۵۵ پروژه کمک فنی آژانس به ايران ده پروژه به طور کامل و بخش هايی از ۱۲ پروژه ديگر قطع شده است.


آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخشی از گزارش ماه فوریه خود تاکید کرده بود: «در مواردی که مساله امنيت هسته ای به طور مستقيم با ايمنی انسان و محيط زيست يا با نيازهای پايه ای انسانی مربوط می شود، اين کمک ها می تواند ادامه يابد.»


کمک های فنی آژانس بين المللی انرژی اتمی به ايران، به طور معمول شامل زمينه های پزشکی، مديريت مواد راديولوژيکی مصرف شده، ايمنی و آموزشی نيز هست.


تعدادی از اين پروژه ها به طور همزمان در کشورهای مختلف جريان دارد.


آژانس بين المللی انرژی اتمی در سراسر جهان در حدود ۸۰۰ پروژه را برای برخوردار کردن کشورهای عضو آژانس از انرژی هسته ای در دست دارد.


XS
SM
MD
LG