لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

سقوط دو پله ای ايران در تازه ترين رده بندی فيفا


سپ بلاتر، رييس فيفا
سپ بلاتر، رييس فيفا

در تازه ترين رده بندی فوتبال کشورهای جهان از سوی فيفا، ايران با دو پله سقوط و با ۶۷۳ امتياز در رده چهلم جهانی جهانی جای گرفت.



در رده بندی آسيايی ايران همچنان پس از ژاپن دوم است . در ماه نوامبر، به دليل نداشتن فعاليت تيم ملی، سی امتياز از فوتبال ايران کم شد.



در رده بندی فدراسيون بين المللی فوتبال، که روز جمعه ۲۳ نوامبر توسط سايت فيفا انتشار يافت، آرژانتين در حالی رده نخست را حفظ کرد که به دليل شکست از بوليوی فاصله برزيل و ايتاليا را با خود کمتر ديد. اين دو تيم در مسابقه های وسط هفته اخير حريفانشان را شکست دادند.



با اين حال تيم آرژانتين پيشتازی اندکش را به سال نو ميلادی خواهد برد، زيرا مسابقه ديگری برای اين تيم ها در پيش نيست .



آخرين جدول رده بندی نشان دهنده تغييرات گسترده ای نسبت به ماه گذشته است: اسپانيا با دو پله صعود به رده چهارم آمد و فاصله ای عميق ميان ده تيم نخست ايجاد کرد.



جمهوری چک با سه پله صعود به رده ششم صعود کرد و در پی پيروزی در رقابت های گروهی انتخابی ۲۰۰۸ ،قدرتمندانه پيش تاخت.



يونان، قهرمان خود يافته اروپا هم با جهشی سه پله ای و صعود به رده يازدهم، بار ديگر به پای خانه ده تيم نخست آمد و در ورود را زد.



تيم هايی که بيشترين جهش ماه را نشان دادند، از اروپای جنوب شرقی و اسراييل بودند. ترکيه با راهيابی به قهرمانی اروپا با جهشی ۱۲ پله ای به رده شانزدهم آمد و با پروازی چون ترکيه، تيم بلغارستان با حرکت رو به جلو خود ۱۶ پله صعود کرد و هجدهم شد.



اسراييل با جهشی يازده پله ای به رده ۲۶ آمد که نرديک ترين فاصله با بهترين جايگاه اين تيم از هنگام ارائه طرح رده بندی جهانی فيفا است: رده ۲۲ در سال ۱۹۹۹ .



ديگر کشورهايی که جهش چشمگيری داشتند شامل مقدونيه با ۱۶ پله صعود و کسب رده ۵۹، بلاروس با ۳۴ پله صعود و ايستادن در رده ۶۰ و ليتوانی با ۲۹ پله صعود و کسب رده ۶۱ می شود.



جدا از اروپا، پيروزی های اوليه نيوزيلند در مقدماتی جام جهانی منطقه اقيانوسيه باعث شد که اين تيم با جهش ۳۳ پله ای در رده ۹۵ قرار گيرد و پيشتاز تيم های منطقه اقيانوسيه شود .



در آسيا سوريه با ۱۷ پله صعود به رده ۱۰۹ صعود کرد، کره شمالی با ۱۲ پله صعود به رده ۱۱۷ رسيد و ترکمنستان با پيشرفتی سريع و چشمگير ۳۱ پله بالا آمد و به رده ۱۲۷ آمد .



رده بندی جهانی فيفا شامل ۲۰۷ کشور عضو جامعه حاکم بر فوتبال می شود. دو کشور سائوتومه و پرنسيپ به دليل نداشتن فعاليت در فوتبال ديگر در اين رده بندی جايی ندارند.



رده بندی ده تيم برتر جهان در نوامبر ۲۰۰۷


۱ - آرژانتين ۱۵۲۳ امتياز


۲- برزيل ۱۵۰۲ امتياز


۳- ايتاليا ۱۴۹۸ امتياز


۴- اسپانيا ۱۳۴۹ امتياز


۵- آلمان ۱۲۹۶ امتياز


۶ - جمهوری چک ۱۲۹۰ امتياز


۷- فرانسه ۱۲۴۳ امتياز


۸- پرتغال ۱۲۴۱ امتياز


۹- هلند ۱۱۷۰ امتياز


۱۰- کرواسی ۱۱۲۹ امتياز



رده بندی ده تيم برتر آسيا در ماه نوامبر


۱ - ژاپن ۷۴۰ امتياز


۲- ايران ۶۷۳ امتياز


۳- کره جنوبی ۶۶۰ امتياز


۴- استراليا ۶۰۷ امتياز


۵- عربستان سعودی ۵۶۷ امتياز


۶- ازبکستان ۵۰۷ امتياز


۷- عراق ۴۵۳ امتياز


۸- عمان ۴۱۶ امتياز


۹- چين ۴۰۰ امتياز


۱۰- قطر ۳۹۰ امتياز




XS
SM
MD
LG