لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

درخواست برای اعتراض به رفتار دولت ايران با کارگران


سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با انتشار بيانيه ای خواستار ادامه تلاش ها برای آنچه آن را احقاق حقوق ده ها کارگر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خوانده، شده است
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با انتشار بيانيه ای خواستار ادامه تلاش ها برای آنچه آن را احقاق حقوق ده ها کارگر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خوانده، شده است

سندیکای کارگران شرکت واحد با انتشار بيانيه ای، ضمن قدردانی از تلاش همه نهادها و فعالان جنبش کارگری در سراسر جهان در حمايت از جامعه کارگری، به تشريح تلاش های انجام گرفته از سوی اين سنديکا برای آنچه آن را احقاق حقوق ده ها کارگر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خوانده، پرداخته است.


اين بيانيه به مناسبت سالگرد اقدام يک سال پيش فدراسيون بين المللی اتحاديه های آزادی کارگری و فدراسيون بين المللی حمل و نقل در همبستگی با سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه منتشر شده است.


يک سال پيش، فدراسیون بین المللی اتحادیه های آزاد کارگری و ف دراسیون بین المللی حمل و نقل در یک اقدام نمادین ، روز 15 فوریه را به عنوان « روز جهانی حمایت از کارگران ایران و همبستگی با سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه » نامگذاری کردند و تجمعاتی نيز به همين منظور در نقاط مختلف جهان برگزار شد

يک سال پيش، فدراسیون بین المللی اتحادیه های آزاد کارگری و ف دراسیون بین المللی حمل و نقل در یک اقدام نمادین ، روز 15 فوریه را به عنوان « روز جهانی حمایت از کارگران ایران و همبستگی با سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه » نامگذاری کردند و تجمعاتی نيز به همين منظور در نقاط مختلف جهان برگزار شد.


در بيانيه سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه گفته شده:«در يک سال گذشته هيات مديره و کارگران سنديکايی شرکت واحد ضمن تلاش سترگ برای تشکيل سنديکا، تجربيات حمله به سنديکا، بمب اندازی به سنديکا، تشکيل مجمع عمومی، تصويب اساسنامه و انتخاب هيئت مديره و بازرسان، اعتراض روشن کردن چراغ اتوبوس ها، دستگيری، بازداشت، کتک خوردن، ضرب و شتم، تهمت، بسته شدن دفتر سنديکا، سلول انفرادی، دستبند، چشم بند، تهديد، اجباربه اقرار، اقرار دروغين جلو دوربين بازداشتگاه 209، اعترافات عليه خود ديگران، ارتباط با مجامع بين المللی کارگری و حقوق بشری و ... را از سرگذرانده اند.»


سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بيانيه خود همچنين ازهمه طرفدارانش خواسته است که با استفاده از کليه شيوه ها و اشکل مختلف ، اعتراض به رفتارهای غيرقانونی مقامات دولتی ايران نسبت به سنديکای کارگران شرکت واحد را ادامه داده و خواهان بازگشت به کار پنجاه نفر اعضای اخراجی سنديکا به سر کار باشند.


منصور اسانلو می گویدکه ده تن از اعضای اين سنديکا، که در پی اعتراضات و فعاليت های سنديکا از کار بر کنار شده بودند، هنوز موفق به دريافت حکم بازگشت به کار نشده اند

اعضای سندیکا و بازگشت به کار


در همين حال، منصور اسانلو، رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در گفت و گو با راديو فردا خبر از آن داد که ده تن از اعضای اين سنديکا، که در پی اعتراضات و فعاليت های سنديکا از کار بر کنار شده بودند، هنوز موفق به دريافت حکم بازگشت به کار نشده اند.


پيشتر اداره کار شرق تهران حکم بازگشت به کار اين عده را صادر کرده بود و قرار بود کارگران اخراجی روز پنجشنبه، 26 بهمن ماه، با مراجعه به واحد حقوقی کارگزينی اداره مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی، حکم بازگشت به کار خود را دريافت کنند.


با وجود اين، گزارش شده که اعضای سنديکا موفق به ورود به ساختمان نشده اند و به آنان گفته شده که حکم بازگشت به کار در روزهای آينده صادر خواهد شد.


آقای اسانلو، همچنين به راديو فردا گفت حکم اخراج بيش از 30 نفر از اعضای سنديکا هم در سه اداره کار شرق، جنوب و غرب صادر شده و سنديکای کارگران شرکت واحد در تلاش است تا شرايط اشتغال به کار مجدد آنها را فراهم آورد.


به گفته منصور اسانلو، اخراج اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد با هيچ يک از موازين قانونی مندرج در قانون کار و آيين نامه ها و مقررات موجود هماهنگی ندارد.


آقای اسانلو گفت اين مساله هم اکنون در هيات های حل اختلاف در دست بررسی است و اين احتمال وجود دارد که اعضای اخراج شده سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، همچنان تا چند ماه ديگر نيز مجبور به تحمل بيکاری باشند.


XS
SM
MD
LG