لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۹

واکنش کنایه‌آمیز وزیر خارجه بحرین به توییت ظریف


خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، در واکنش به توئیت وزیر خارجه ایران درباره حمله به معترضان شیعه در این کشور در حساب توئیتری خود با لحنی کنایه‌آمیز نوشت که «به نظر می‌رسد ظریف خواب‌های آشفته می‌بیند. به او پیشنهاد می‌کنم که کتاب لولیتا در تهران را بخواند».

به نظر می‌رسد اشاره آقای احمد به کتاب «لولیتاخوانی در تهران» باشد، نام کتاب خاطراتی به قلم آذر نفیسی، استاد دانشگاه و نویسنده ایرانی، که در سال ۲۰۰۳ میلادی در آمریکا به زبان انگلیسی چاپ شد.

خانم نفیسی پس از اخراج از دانشگاه و قبل از ترک ایران در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب ۵۷ به مدت دو سال همراه با هفت دختر جوان در يک کلاس خصوصی آثار کلاسيک غرب و ايران را می‌خواند و درباره آنها بحث می‌کرد.

وی در مصاحبه‌های خود گفته بود که با نوشتن این کتاب قصد داشته تصویری را که برخی شهروندان خارجی از ایران دارند تغییر دهد، تصویری که تنها در «سیاست خلاصه شده» است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پیش از این در حساب توئیتری خود در واکنش به حمله نیروهای امنیتی بحرین به خانه شیخ عیسی قاسم، رهبر مخالفان شیعه، نوشته بود: «اولین نتیجه گرم گرفتن رئیس‌ جمهور آمریکا با دیکتاتورها در ریاض: حمله مرگبار به تظاهرات صلح‌آمیز توسط رژیم جری‌شده بحرین. در گوگل جستجو کنید.»

وزارت خارجه ایران نیز روز سه‌شنبه، دوم خرداد، این حمله را محکوم کرده و در عین حال دربارۀ عواقب آن «هشدار» داد.

بحرین بارها ایران را به دخالت در امور داخلی خود، حمایت از «تروریسم» و هدایت اعتراضات در این کشور متهم کرده ‌است.

حکومت بحرین سه روز پیش، شیخ عیسی قاسم، روحانی ناراضی آن کشور را به اتهام «پول‌شویی» و «جمع‌آوری غیرقانونی اعانه» به یک سال زندان محکوم کرد.

صدور این حکم اعتراض‌ حامیان این روحانی شیعه را به دنبال داشت و بر اساس گزارش‌ءها در پی یورش نیروهای امنیتی بحرین به معترضان، دست‌کم پنج نفر کشته و صدها نفر نیز بازداشت شده‌اند.

در همین حال ۱۵۴ نماینده مجلس ایران روز چهارشنبه، سوم خرداد، در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از این حکم اعلام کردند که دولت جمهوری اسلامی ایران «موظف است» تمامی راهکارهای لازم را برای حمایت از معترضان و «برآوردن مطالبات مشروع آنها» بررسی کند.

این نمایندگان مجلس به حکومت بحرین هشدار دادند که «ادامه سیاست‌های ضددینی در بحرین و بی‌توجهی به مطالبات مشروع مردم نتایج غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت».

از سوی دیگر حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید شیعه، نیز در پیامی ضمن محکوم کردن این حمله خواستار «آزادی بی قید و شرط» شیخ عیسی قاسم شد.

وی تاکید کرد که حکومت بحرین با حمله به خانه این روحانی شیعه «اوج شقاوت و خباثت خود را به رخ جهانیان کشید و مجری اوامر اربابان آمریکایی و عربستانی و غربی خود شد».

اعتراضات در بحرین از سال ۲۰۱۱ میلادی به این سو بالا گرفته ‌است. از آن زمان ده‌ها تن از معترضان و نیز دست‌کم ده مامور پلیس در جریان اعتراضات کشته شده‌اند.

نیروهای امنیتی در عین حال صدها نفر را بازداشت و به گفته «عفو بین‌الملل» حق شهروندی دست‌کم ۳۱۶ نفر را سلب کرده‌اند.

از منظر سازمان‌های مدافع آزادی‌های بنیادین، بحرین، در کنار برخی دیگر از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و ایران، در میان کشورهایی با پایین‌ترین رتبه آزادی‌های سیاسی، آزادی بیان و حق شهروندان در برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز قرار دارد.

XS
SM
MD
LG