لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

دست‌کم پنج کشته در درگیری نیروهای امنیتی بحرین با معترضان


این تصویر از سال ۲۰۱۳ یکی از اعتراضات در حمایت از شیخ قاسم را در منطقه‌ای در غرب منامه نشان می‌دهد
این تصویر از سال ۲۰۱۳ یکی از اعتراضات در حمایت از شیخ قاسم را در منطقه‌ای در غرب منامه نشان می‌دهد

در پی یورش نیروهای امنیتی بحرین به معترضانی که در حمایت از روحانی مخالف دولت دست به تحصن و اعتراض زده بودند، دست‌کم پنج نفر کشته و صدها نفر نیز بازداشت شده‌اند.

پیش از این گزارش شده بود که نیروهای امنیتی به خانه شیخ عیسی قاسم، رهبر مخالفان، یورش برده و شماری از هواداران او را بازداشت کرده‌اند. در گزارش‌های اولیه شمار کشته‌شدگان این وقایع یک نفر اعلام شده بود.

حکومت بحرین سه روز پیش، شیخ عیسی قاسم، روحانی ناراضی آن کشور را به اتهام «پول‌شویی» و «جمع‌آوری غیر قانونی اعانه» به یک سال زندان محکوم کرده بود و اعتراض‌ها نیز پس از صدور حکم آغاز شدند.

یک نیروی امنیتی به خبرگزاری رویترز گفته بود «حمله در الدزار پس از دریافت اطلاعاتی صورت گرفت مبنی بر اینکه چند فراری مرتبط با اقدامات تروریستی و قتل یک پلیس در این روستا مخفی شده‌اند».

اما سازمان‌های مدافع و ناظر بر حقوق بشر، تجمع اعتراضی در «الدراز»، منطقه‌ای در شمال‌غرب بحرین، را اعتراضی مسالمت آمیز نامیده و حمله به آن را محکوم کرده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل خواستار انجام تحقیقات مستقل در مورد استفاده «مفرط از زور» علیه معترضان شده‌است. سازمان دیدبان حقوق بشر نیز گفته یورش نیروهای امنیتی در «الدراز»، «سرکوب آزادی بیان» است.

وزارت خارجه ایران، دوم خرداد ماه، این حمله را محکوم کرده و در عین حال دربارۀ عواقب آن «هشدار» داده است. بحرین، بارها ایران را متهم به دخالت در امور داخلی خود، حمایت از «تروریسم» و هدایت اعتراضات کرده‌است.

از منظر سازمان‌های مدافع آزادی‌های بنیادین، بحرین، در کنار برخی دیگر کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و ایران، در میان کشورهایی با پایین‌ترین رتبه آزادی‌های سیاسی، آزادی بیان و حق شهروندان در برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز قرار دارد.

پیش از این در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، واشینگتن خواستار انجام «اصلاحات قابل‌توجه» و احترام به حقوق بنادین شهروندان در بحرین شده بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، در جریان سفر اخیر خود به عربستان، به پادشاه این کشور گفته بود در گذشته «تنش‌هایی کوچک» بین ایالات متحده و بحرین وجود داشته، اما «با این دولت دیگر تنشی وجود نخواهد داشت».

بحرین از مهم‌ترین متحدان ایالات متحده در منطقه غرب آسیا و پیرامون خلیج فارس و در عین حال مرکز سرفرماندهی ناوگان پنجم ارتش آمریکا است.

اعتراضات در بحرین از سال ۲۰۱۱ میلادی به این سو بالا گرفته‌است. از آن زمان ده‌ها تن از معترضان و نیز دست‌کم ۱۰ مامور پلیس در جریان اعتراضات کشته شده‌اند. نیروهای امنیتی در عین حال صدها نفر را بازداشت و به گفته «عفو بین‌الملل» حق شهروندی دست‌کم ۳۱۶ نفر را سلب کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG