لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۷

گزارش‌های ضد و نقیض از مرگ دختربچه افغان در بیمارستانی در شیراز


لطیفه رحمانی٬ دختر ۱۲ ساله افغان، به دلیل «ممنوع بودن عمل پیوند برای اتباع غیرمجاز» در ایران در بیمارستان «نمازی» شیراز درگذشت. مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز این خبر را تکذیب کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان ایران روز جمعه، ۲۹ مرداد، به نقل از پدر این دختر نوشت که خودداری پزشکان در شیراز از انجام عمل پیوند عضو٬ باعث مرگ لطیفه شده است.

لطیفه رحمانی به علت «مشکل کبد» در بیمارستان «نمازی» شیراز بستری شده و باید از پدرش «عضو» دریافت می‌کرد.

اما به گفته پدر این دختر افغان «پزشکان٬ به دلیل غیرمجاز بودن لطیفه و خانواده‎اش از این عمل سرباز زدند».

در مردادماه سال ۱۳۹۳ شورای عالی پیوند جراحی در ایران پیوند اعضای بدن به اتباع غیرایرانی در هر شرایطی در کشور را ممنوع اعلام کرد.

به نوشته «سلامت آن‌لاین»، این تصمیم با حضور وزیر بهداشت و جمعی از پزشکان و جراحان به تصویب اعضای این شورا رسید و بر اساس آن جراحی پیوند در بیمارستان‌های خصوصی نیز ممنوع شد.

آن ‌طور که در این وب‌سایت آمده است، پیش از این مصوبه، اتباع غیر ایرانی می‌توانستند٬ دهنده عضو را با خود از کشورشان به ایران بیاورند و در این صورت می‌توانستند از خدمات جراحی پیوند در ایران بهره‌مند شوند.

از سوی دیگر پدر لطیفه رحمانی «عدم تمکن مالی» و «نبود تخت خالی برای عمل» را از دیگر دلایل پزشکان بیمارستان «نمازی» برای تن ندادن به این عمل عنوان کرده است.

آن ‌طور که آقای رحمانی گفته است، دخترش از حدود دو هفته پیش در بیمارستان بستری شده بود و مسئولان بیمارستان برای تحویل جنازه وی ۱۷ میلیون تومان طلب کرده‌اند.

خبرگزاری‌‌های فارس و تسنیم نیز گزارش‌های مشابهی از وضعیت این دختر افغان و علت مرگ وی منتشر کرده‌اند.

در همین حال وب‌سایت سلامت آن‌لاین نیز در گزارشی علت مرگ این دختر افغان را «عدم آمادگی هر دو نفر [پدر و دختر برای انجام عمل پیوند]» اعلام کرده است.

این وب‌سایت به نقل از علی بهادر٬ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفته که «این بیمار در شرایط نامساعدی برای پیوند قرار داشت و امکان پیوند از جسد نیز برای وی وجود نداشت.»

آقای بهادر افزود: «این بیمار مبتلا به سیروز کبدی بوده و کبدش از کار افتاده بود و امکان پیوند کبد برای وی وجود نداشت.»

این مقام مسئول اضافه کرد که «این کودک به دلیل شرایط حادی که داشت٬ عمل پیوند امکان‌پذیر نبود و شرایط پدر و مادر و زمان، اجازه این عمل را هم نداد.»

وی در عین حال اشاره کرده است که لطیفه رحماتی از اتباع «غیر قانونی» بود٬ اما «مسائل انسانی در مورد این بیمار انجام شد.»

حشمت‌الله مصلحی، عضو تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هم گفت که «فوت نوجوان افغان به دلیل کم‌کاری بیمارستان نمازی شیراز نبوده است.»

عضو تیم پیوند اعضای علوم پزشکی شیراز اضافه کرد که «تمامی خدمات برای این بیمار به طور رایگان انجام شد و حدود ۲۰ میلیون تومان نیز هزینه داشت و هیچ‌گونه کوتاهی و کم‌کاری برای پیوند وجود نداشت.»

احمد رضازاده٬ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیز با رد اظهارات پدر لطیفه رحمانی افزوده است که از خانواده این دختر «هزینه‌ای» دریافت نشده و «جسد در حال حاضر تحویل» داده شده است.

XS
SM
MD
LG