لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

«مهاجران بدون اوراق هویت» در مدارس ایران ثبت‌نام نمی‌شوند


دانش‌آموزان افغان در یکی از اردوگاه‌های پناهندگان در نزدیکی ساوه
دانش‌آموزان افغان در یکی از اردوگاه‌های پناهندگان در نزدیکی ساوه

علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفته است که دانش‌آموزان مهاجر یا پناهنده در ایران «بدون اوراق هویت» در مدارس ثبت‌نام نخواهند شد.

آقای باقرزاده در گفتگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) که جمعه هفتم خرداد منتشر شده، گفته است: «هرکسی که در برنامه‌های آموزشی ثبت‌نام می‌کند باید هویتش معلوم باشد و اوراق هویت داشته باشد. چون اگر قرار باشد از همه افراد که ادعا می‌کنند شناسنامه ندارند، ثبت‌نام کنیم، همه می‌توانند اعلام کنند شناسنامه ندارند».

او با بیان اینکه «آموزش را حق اساسی شهروندان ایرانی و غیر ایرانی می‌دانیم»، در عین حال تأکید کرده است: «اگر کسی اوراق هویت نداشته باشد، دلیلی برای پذیرش ما وجود ندارد».

اکثر مهاجران حاضر در ایران، اتباع کشور افغانستان هستند. فرزندان مهاجران غیرقانونی ممکن است اوراق هویتی نداشته باشند.

دولت جمهوری اسلامی می‌گوید که فرزندان مهاجران قانونی حاضر در ایران مانند اتباع ایرانی از امکان تحصیل برخوردارند.

هفته گذشته احمد محمدی‌فر٬ مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت ‌کشور، اعلام کرد که مهاجران و پناهندگانی که فرزندان خود را در مدرسه ثبت‌نام ‌کنند، از اخراج از ایران مصون خواهند بود.

این سخنان در حالی است که مجتبی شاكری٬ عضو كميسيون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، به تازگی گفته که «مشكل ثبت‌نام كودكان افغان در مدارس» با وجود دستور رهبر جمهوری اسلامی هنوز رفع نشده است.

روز ۱۲ مهرماه سال گذشته نیز معصومه آباد٬ عضو دیگر شورای شهر تهران، از روند ثبت‌نام کودکان افغان در مدارس انتقاد کرده و گفته بود که «تنها ۳۵ هزار دانش آموز افغان در مدارس ثبت نام شده‌اند».

اینها در حالی است که رسانه‌های ایران در سال ۱۳۹۴ دستوری از رهبر جمهوری اسلامی منتشر کردند که در آن گفته شده «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به ‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل باز بمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند».

«۷۰۰ گزارش در مورد ممانعت والدین از تحصیل»

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در عین حال گفته است که والدین ایرانی حق ممانعت از تحصیل فرزندان خود را ندارند.

به گفته آقای باقرزاده، در دو سال گذشته «۷۰۰ گزارش» درباره ممانعت والدین از تحصیل فرزندانشان از طرف وزارت آموزش و پرورش به قوه قضائیه ارسال شده اما «هیچ کدام از این شکایت‌ها منجر به رای نشده» زیرا «موانع حضور دانش‌آموزان در مدرسه با مداخله سیستم قضایی برطرف شده است».

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در عین حال تاکید کرده والدینی که از تحصیل فرزندان خود ممانعت کنند، به سه ماه و یک روز تا شش ماه حبس و یا یک میلیون تومان جریمه محکوم خواهند شد.

XS
SM
MD
LG