لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

«وام چهار میلیونی بلاعوض» کمیته امداد به زنان برای ازدواج مجدد


در پی ابلاغ سیاست‌های خانواده توسط آیت‌الله خامنه‌ای، مدیرکل کمیته امداد استان تهران از طرح اختصاص کمک بلاعوض چهار میلیون تومانی به ۵۴ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد برای ازدواج مجدد خبر داد.

به گزارش روز جمعه، دوم مهر، باشگاه خبرنگاران جوان٬ محسن ولیئی، مدیر امداد استان تهران، گفت که این مبلغ برای «خرید لوازم زندگی و تشکیل زندگی» تازه در نظر گرفته شده است.

آن‌ طور که آقای ولیئی اعلام کرده، زنان سرپرست خانوار٬ «عمده‌ترین قشر» تحت پوشش این نهاد هستند و علاوه بر این «وام قرض‌الحسنه تا سقف پنج میلیون تومان هم شامل این افراد می‌شود‌.»

وی افزود: «حدود ۵۴ هزار نفر و ۷۰ درصد از افراد تحت پوشش کمیته امداد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.»

مدیرکل کمیته امداد استان تهران همچنین گفت که دختران تحت پوشش این نهاد که «در شرایط ازدواج هستند» هم وام چهار میلیونی بلاعوض دریافت می‌کنند.

اعطای وام دو میلیونی بلاعوض به پسران تحت پوشش این نهاد نیز از دیگر اقدامات کمیته امداد استان تهران برای «اشاعه فرهنگ ازدواج در جامعه» اعلام شده است.

محسن ولیئی با اشاره به سه هزار و پانصد مورد ازدواج در سال ۹۴ با برنامه‌ریزی کمتیه امداد٬ گفت که ۲۵۲ مورد از آنها٬ شامل ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار با ارائه تسهیلات بوده است.

اظهارات مدیرکل کمیته امداد استان تهران پس از آن صورت می‌گیرد که رهبر جمهوری اسلامی خواستار «تشویق و تسهیل» ازدواج زنان سرپرست خانوار و حمایت حقوقی، اقتصادی و فرهنگی از آنها شد.

علی خامنه‌ای روز ۱۳ شهریور با ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده به روسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ خواستار «ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای همه دختران و پسران و... نفی تجرد در جامعه» شد.

وی دستور داده بود که این امر «با وضع سیاست‌های اجرایی و قوانین و مقررات تشویقی و حمایتی و فرهنگ‌سازی و ارزش‌گذاری به تشکیل خانواده متعالی بر اساس سنت الهی» صورت بگیرد.

رویکرد اصلی در این سیاست‌ها٬ آن طور که از متن آن برمی‌آمد، فرهنگ‌سازی در زمینه «کراهت» طلاق٬ «نفی تجرد»٬ «تشویق» جوانان و زنان سرپرست خانوار به ازدواج و تقلیل نقش زنان به همسری، مادری و خانه‌داری است.

XS
SM
MD
LG