لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

نماینده ایران اظهارات وزیر سعودی را «اعتراف» به همکاری با تروریست‌ها دانست


نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان اظهارات وزیر دفاع عربستان سعودی را «غیرقانونی»، «تحریک‌آمیز»، «تهدیدی آشکار» و «اعتراف به همکاری با گروه‌های تروریستی در داخل ایران» خواند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، غلامعلی خوشرو، نماینده ایران، اظهارات وزیر دفاع عربستان سعودی مبنی بر این که «هدف ما کشاندن نبرد به داخل مرزهای ایران است» را «تهدید آشکار» علیه ایران خواند.

آقای خوشرو همچنین این سخنان را به معنای «پذیرش صریح همدستی» عربستان سعودی با «اقدامات تروریستی و خشونت بار در داخل ایران» از جمله کشته شدن ۹ مرزبان ایرانی دانست.

محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان، روز سه‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت، در مصاحبه با شبکه «ام‌بی‌سی» گفت که ایران در صدد تسلط بر کشورهای مسلمان است و به همین دلیل امکان مذاکره با تهران وجود ندارد.

وی تاکید کرد که ریاض منتظر آمدن جنگ به داخل عربستان نخواهد ماند و در مقابل برای کشاندن نبرد به ایران تلاش می کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران،‌ این سخنان را «سند گویایی برای پیگیری سیاست‌های تنش‌ساز» عربستان سعودی در منطقه دانست.

آقای خوشرو نیز در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل تاکید می‌کند که «سیاست‌های غیرمسئولانه، تحریک‌آمیز و شوم، تشویق و تامین مالی افراط گرایی در جهان و ماجراجویی‌های کوته‌بینانه و ناموفق سعودی در منطقه» از رویکرد این کشور در مقابله با ایران ناشی می شود.

نماینده ایران در سازمان ملل در این نامه همچنین عربستان سعودی را به «ایجاد» گروه‌های القاعده، طالبان، داعش و جبهه النصره متهم کرد.

در این نامه در عین حال تاکید شده که ایران «هیچ علاقه یا منفعتی در تشدید تنش در میان همسایگان» خود ندارد و «همچنان آماده گفت‌وگو و همراهی جهت تقویت ثبات در منطقه، مبارزه با خشونت افراطی بی‌ثبات‌کننده و نفی تنفر فرقه‌ای» است.

وزیر دفاع عربستان در سخنان روز سه‌شنبه خود گفته بود که ایران هرگز رویکردی صادقانه در قبال ریاض نداشته است و به همین دلیل اظهارات مقام های این کشور برای ترمیم روابط بیشتر به «طنز» شبیه است.

یک روز پیش از این سخنان اما محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته بود که جمهوری اسلامی «هیچ وقت» میانجی‌گری بین دو کشور را رد نکرده است.

آقای ظریف روز پنج‌شنبه نیز ضمن انتقاد شدید از حمله به سفارت عربستان سعودی گفت که «اگر این حماقت و به نظر من خیانت تاریخی رخ نداده بود امروز شرایط به شکل دیگری بود».

پس از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد در دی‌ماه ۹۴ این کشور و تعدادی از متحدانش روابط خود با ایران را قطع کردند.

پیش از آن نیز شدت گرفتن درگیری در سوریه و یمن روابط دو کشور را تیره‌تر کرده بود.

ایران و روسیه دو حامی اصلی بشار اسد هستند و در مقابل غرب و کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی از مخالفان رئیس ‌جمهور سوریه حمایت می‌کنند.

همچنین به گفته کارشناسان، درگیری غیرمستقیم ایران و عربستان سعودی در سوریه و یمن، به جنگ نیابتی میان این دو کشور تعبیر شده و در عین حال زمینه‌ساز جدال لفظی میان مقام‌های دو کشور بوده است.

در همین حال حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، اخیرا در گفت‌وگوهایی در حاشیه کنفرانس امنیتی مسکو، عربستان سعودی را متهم کرده که به «نماینده آمریکا و اسرائیل در منطقه» بدل شده و جمهوری اسلامی برای رویارویی با «هرگونه ائتلاف آمریکا، عربستان و اسرائیل» آماده است.

پیش از این شماری از مقام‌های عالی جمهوری اسلامی از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، عربستان را به تلاش برای ایجاد ناامنی در شرق و غرب ایران و «ارسال سلاح» و حمایت از «گروه‌های تروریستی» در این منطقه متهم کرده‌ بودند.

در همین زمینه محسن رضایی، فرمانده کل پیشین سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، اواخر تیرماه ۹۵ عربستان سعودی را متهم کرده بود که برای «ناامن کردن» ایران «یک پایگاه در بلوچستان پاکستان» و «یک پایگاه» در اقلیم کردستان عراق ایجاد کرده است.

XS
SM
MD
LG