لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

وزیر دفاع عربستان: ایران درصدد تسلط بر کشورهای مسلمان است 


وزیر دفاع عربستان می گوید، هدف اصلی ایران، آسیب رساندن به عربستان است.
وزیر دفاع عربستان می گوید، هدف اصلی ایران، آسیب رساندن به عربستان است.

محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان، گفته است، ایران در صدد تسلط بر کشورهای مسلمان است و به همین دلیل امکان مذاکره با این کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد بن سلمان در یک گفت وگوی تلویزیونی با شبکه «ام بی‌سی»در روز سه شنبه اظهار داشت: ما چطور می توانیم با یک رژیم کنار بیائیم که دارای ایدئولوژی افراطی است و عمیقا به دنبال تسلط برجهان اسلام و گسترش شیعه است.

به گزارش العربیه، وزیر دفاع عربستان اضافه کرده است: «منطق مقام‌های ایرانی در این سیاست، ایجاد زمینه‌ای مساعد برای ظهور مهدی منتظر است.»

روابط ایران و عربستان طی سال‌های به دنبال آغاز اعتراضات در برخی از کشورهای عرب موسوم به «بهار عربی» تیره شد .

عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ایران را به مداخله در کشورهای عرب منطقه متهم می کنند. ایران این اتهام را رد می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد بن سلمان تاکید کرده است، از انجا که هدف اصلی ایران، آسیب رساندن به عربستان است، امکان همگرایی تهران وجود ندارد.

وزیر دفاع عربستان اضافه کرده است، ایران هرگز رویکردی صادقانه در قبال ریاض نداشته است و به همین دلیل اظهارات مقام های این کشور برای ترمیم روابط بیشتر به «طنز» شبیه است.

در همین زمینه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه در گفت وگو با ایسنا در خصوص میانجیگری برخی کشور بین تهران و ریاض گفته بود: ما هیچ وقت میانجی را رد نکرده‌ایم. مقامات پاکستانی، اندونزی، قزاقستانی و روسی پیشنهادهایی را در این ارتباط مطرح کردند و ما مخالفتی نکردیم. ما دنبال درگیری با عربستان نیستیم.»

وی اضافه کرده بود:«مشکل ما با عربستان مربوط به بحث میانجی نیست. مشکل این است که عربستان به دنبال ایجاد تنش است؛ بحث میانجی و غیر میانجی مطرح نیست. آن‌چه لازم است تغییر کند ذهنیت و روش مقامات سعودی است.»

جنگ در یمن

وزیر دفاع عربستان در ادامه این مصاحبه تصریح کرده است که کشورش قادر است در یک عملیات سریع نیروهای شیعه حوثی مورد حمایت ایران را ریشه‌کن کنند، اما تلفات چنین عملیاتی برای هردو طرف بالا خواهد بود.

در جنگ در یمن نیز ایران از شبه نظامیان حوثی حمایت می کند و در مقابل عربستان و ائتلاف کشورهای عرب از حکومت عبدربه منصورهادی پشتیبانی می کنند.

این در حالی است که ایران در جنگ داخلی سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می کند و در مقابل عربستان و کشورهای عرب از مخالفان حکومت سوریه حمایت می کنند.

XS
SM
MD
LG