لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

وزیر دفاع آمریکا: هر جای منطقه مشکلی وجود دارد، دست ایران در کار است


حیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا (چپ) همراه با شاهزاده محمد بن سلمان، همتای عربستانی خود.
حیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا (چپ) همراه با شاهزاده محمد بن سلمان، همتای عربستانی خود.

وزیر دفاع آمریکا بار دیگر ایران را به تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه متهم کرد و اطمینان داد که در صورت دستیابی به راه‌حلی برای جنگ یمن، نفوذ ایران در منطقه نیز از بین خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال جیمز متیس که به منظور دیدار با مقامات عربستان سعودی به ریاض سفر کرده است، روز چهارشنبه ۳۰ فروردین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «در هر جای منطقه که مشکلی وجود دارد، دست ایران در کار است».

وی سپس تاکید کرد: «ما باید تلاش‌های ایران برای بی‌ثبات کردن کشورهای دیگر و اقدامات آن برای تشکیل گروه‌های دیگر شبه‌نظامی با الگوبرداری از حزب‌الله لبنان را خنثی کنیم. در نهایت باید بگویم که ما در مسیر درستی قرار داریم».

جنگ داخلی یمن تاکنون دست‌کم۱۰ هزار کشته بر جای گذاشته و به آوارگی بیش از سه میلیون نفر منجر شده است. میلیون‌ها یمنی نیز در معرض گرسنگی و قحطی قرار دارند.

در همین حال واشینگتن تلاش می‌کند با افزایش کمک‌های نظامی بیشتر به عربستان سعودی برای غلبه بر شورشیان حوثی به این جنگ سه ساله پایان دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از مقامات کاخ سفید با اشاره به این تصمیم واشینگتن نوشته که آمریکا می‌خواهد با افزایش کمک‌های نظامی به ریاض به آنها کمک کند که فشار بیشتری بر شورشیان حوثی بیاورد و بدین ترتیب آنها را وادار کند که مذاکرات صلح را از سر بگیرند.

گزارش آسوشیتدپرس به نام این مقامات کاخ سفید اشاره نمی‌کند و از قول آنها همچنین می‌نویسد که افزایش کمک‌های نظامی به عربستان شامل اعزام نیروهای آمریکایی برای مشارکت در جنگ نخواهد شد.

آمریکا هم‌اکنون در رابطه با جنگ یمن به عربستان سعودی کمک‌های اطلاعاتی می‌دهد. در عین حال سازمان ملل تلاش می‌کند با میانجی‌گری خود آتش‌بس پایدار بین شورشیان حوثی و نیروهای عبد ربه منصور هادی، رییس‌جمهوری یمن، برقرار سازد.

ژنرال متیس نیز روز سه‌شنبه در ریاض عنوان کرده بود که واشینگتن به همکاری با متحدان خود ادامه خواهد داد تا یک بار دیگر مذاکرات با میانجیگری سازمان ملل متحد آغاز شود.

تاکنون هفت بار آتش‌بس در یمن برقرار شده است که همه آنها شکست خورده‌اند.

XS
SM
MD
LG