لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

مخالفت دولت اوباما با طرح محدودیت اختیاراتش در قبال ایران


باب کورکر، جمهوری‌خواه
باب کورکر، جمهوری‌خواه
دولت باراک اوباما با اقدام شماری از اعضای کنگره ایالات متحده که خواهان محدود کردن اختیارات این دولت در قبال هر گونه توافق احتمالی میان ایران و شش قدرت جهانی هستند، به مخالفت برخاست.

بر اساس طرحی که از سوی جمهوری‌خواهان آمریکا در مجلس سنا مطرح شده است، اعضای کنگره آمریکا از اختیارات بیشتری در قبال تصویب هر توافق احتمالی آینده بین ایران و گروه ۵+۱ برخوردار خواهند شد.

این طرح که از جمله از سوی سناتور رابرت کورکر تنظیم شده بود، در جریان نشست روز سه‌شنبه سنای آمریکا ارائه شد، اما بلافاصله مخالفت چهره‌های مهم دموکرات و نیز دولت آمریکا را برانگیخت.

رسانه‌های اسرائیلی از جمله روزنامه‌های جروزالم پست و هاآرتص که در روزهای گذشته گزارش‌هایی در این باره منتشر کرده‌اند، یادآور شده‌اند که پیش‌نویس این طرح به عنوان متممی جدید بر قانون همکاری راهبردی آمریکا و اسرائیل معرفی شده است.

اسرائیل از سال‌های دور برنامه اتمی ایران را خطری جدی برای خود می‌داند و از زمان نخست وزیری بنیامین نتانیاهو در پنج سال پیش، مدعی است که این خطر به «تهدیدی حیاتی» برای موجودیت اسرائیل مبدل شده است.

در همین راستا نیز آقای نتانیاهو توافق موقت اتمی را که سوم آذرماه سال گذشته میان ایران و شش قدرت به دست آمد «اشتباه تاریخی» نامیده و خواهان آن شده است که در توافق نهایی اتمی با ایران «همه خطرات برنامه اتمی این کشور برطرف شود».

در همین حال هرچند آخرین دور از مذاکرات اتمی ایران با کشورهای ۵+۱ در وین در هفته گذشته به مرحله آغاز نگارش متن پیش‌نویس توافق نهایی اتمی نرسید، قرار است که دور بعدی گفت‌وگوها در این باره هفته آخر خرداد در پایتخت اتریش پیگیری شود.

روزنامه هاآرتص روز چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت، در این باره نوشت که طرح سناتور کورکر در صورت مبدل شدن به قانون، می‌تواند اختیار نهایی در تصویب یا رد هر نوع توافق احتمالی آتی میان ایران و قدرت‌های جهانی را به کنگره آمریکا بدهد.

در همین حال یک مقام ارشد در دولت آمریکا که به نامش اشاره‌ای نشده به هاآرتص گفته است که دولت اوباما همچنان باید حق زدن حرف آخر را در ارتباط با توافق احتمالی آتی با ایران داشته باشد و واشینگتن محدود کردن اختیارات اوباما از سوی کنگره را رد می‌کند.

این «مقام بلندپایه آمریکایی» همچنین افزوده است که مانع‌تراشی‌های کنگره بر سر توافق احتمالی با ایران ممکن است بر انعطاف ایران اثر منفی بگذارد.
XS
SM
MD
LG