لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

وزارت ارشاد: نیروی انتظامی دیگر برای لغو کنسرت‌ها مداخله نمی‌کند


مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران اعلام کرد که از این پس نیروی انتظامی دیگر مداخله‌ای در لغو کنسرت‌های موسیقی نخواهد داشت.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا٬ روز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت، به نقل از فرزاد طالبی نوشت که رفع مداخله نیروی انتظامی در لغو کنسرت‌ها به دنبال اصلاح «آئین‌نامه اجرایی ماده ۲۰ اماکن عمومی» اتفاق می‌افتد.

ماده ۲۰ اماکن عمومی به نیروی انتظامی در این زمینه اجازه مداخله داده بود که پس از اصلاح آن و تصویب در هیئت دولت٬ قانون دیگر به نیروی انتظامی اجازه مخصوص برای برگزاری کنسرت یا ممانعت از آن نمی‌دهد.

آقای طالبی همچنین گفت که از این پس نیروی انتظامی تنها «مسئول پاسخگویی به استعلام‌های وزارت ارشاد» خواهد بود و «دیگر مستقیما در ماجرای برگزاری یا لغو کنسرت‌ها ورود» نخواهد داشت.

به گفته وی٬ به دنبال استعلام وزارت ارشاد از نیروی انتظامی٬ این نیرو باید طی یک هفته پاسخ استعلام را به وزارت ارشاد اعلام کند و در صورت منفی بودن پاسخ٬ «دلیل‌شان نباید غیرانتظامی و غیرترافیکی باشد».

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اضافه کرد که «وقتی مجوزی ازسوی اداره کل استان‌ها صادر می‌شود... یعنی این مجوز پس از دریافت استعلام از نیروی انتظامی صادر شده و بر همین اساس نیروی انتظامی دیگر نمی‌تواند از برگزاری چنین برنامه‌ای جلوگیری کند؛ مگر این که ورود دادستان در این بین اتفاق بیفتد.»

طالبی در ادامه لغو مکرر کنسرت‌های موسیقی در استان خراسان رضوی را نیز «رفتاری عجیب» توصیف کرد و گفت «مباحث مربوط به دادستان و استان خراسان رضوی و مسائل خاص‌شان مسئله دیگری محسوب می‌شود.»

اما با آن که این مقام مدعی مداخله نکردن نیروی انتظامی در موضوع کنسرت‌ها از شش ماه پیش است، خبرگزاری ایلنا در گزارش خود نوشته است که کنسرت محمد معتمدی که قرار بود ۱۷ اردیبهشت در بیرجند برگزار شود٬ توسط پلیس اماکن لغو شده است.

در حالی که معتمدی به این خبرگزاری گفته کنسرت وی٬ «تمام مراحل قانونی دریافت مجوز را طی کرده بود»٬ مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد می‌گوید به دلیل عدم پیگیری موسسه برگزارکننده کنسرت [معتمدی] اصلا مجوزی [برای وی] صادر نشده» بود.

این در حالی است که معتمدی گفت است که «دلیل خاصی هم برای لغو این کنسرت به ما اعلام نکرده‌اند و تنها گفته‌اند فعلا صلاح نیست این اجرای صحنه‌ای برگزار شود.»

پیشتر پس از ارائه مصوبه هیئت دولت مبنی بر این که برگزاری کنسرت‌ها نیازی به استعلام از نیروی انتظامی ندارد٬ سعید منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا گفت که هیچ تغییری در ماموریت پلیس در مسئله برگزاری کنسرت‌ها ایجاد نشده و وظیفه پلیس کمافی‌السابق خواهد بود.

مجید میراحمدی٬ رئیس تیم نظارت و ارزیابی قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز گفته بود که با وجود مصوبه هیئت دولت درباره برگزاری کنسرت‌ها بدون استعلام از نیروی انتظامی٬ ناجا ماموریت خود را مانند گذشته انجام می‌دهد.

XS
SM
MD
LG