لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

درخواست لغو کنسرت موسیقی در بندرعباس از سوی شماری از روحانیون


تصویر مربوط به اعتراض علیه برگزاری کنسرت در شهرکرد است.
تصویر مربوط به اعتراض علیه برگزاری کنسرت در شهرکرد است.

گروهی از روحانیون و بسیجیان حوزه علمیه بندرعباس روز دوشنبه ۲۷ دی، در نامه‌ای خطاب به مسئولان استان هرمزگان خواستار لغو برگزاری کنسرت در این شهر شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ‌«جمعى از طلاب، روحانيون و اساتيد مدرسه علميه النبى» بندرعباس در نامه خود به برگزاری کنسرت در این شهر اعتراض کرده‌ و نوشته‌ اند که «نسبت به برگزارى مکرر کنسرت‌ها و مجالس عمومى لهو» معترضند و خواستار «برچيده شدن اين گونه مجالس» هستند.

امضاء‌کنندگان این نامه اضافه کرده‌اند که برگزاری این برنامه‌ها را مطابق «موازین شرعی» نمی دانند و آن را «مصداق بارز منکر» محسوب می کنند.

در گزارش ایسنا، به واکنش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرعباس و یا مقام های دولتی به این نامه اشاره نشده است.

مخالفت با برگزاری کنسرت‌های موسیقی در شهر‌های مختلف ایران از سوی گروهی از روحانیون در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی٬ تاکنون منجر به لغو ده‌ها برنامه موسیقی شده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی نیز در واکنش به این مخالف‌ها برگزاری کنسرت در برخی شهر‌ها از جمله شهر مشهد را متوقف کرده است.

لغو کنسرت «پردگیان باغ سکوت» کیهان کلهر در همدان یکی از تازه‌ترین اقداماتی بود که با اعتراض این هنرمند مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای کلهر از «عدم همکاری و اشکال‌تراشی‌های بی‌دلیل مسئولین اداره ارشاد همدان» در صدور مجوز کنسرت وی اظهار تاسف کرد.
این در حالی است که فاضل عبادی٬ مدیرکل اداره ارشاد همدان، گفت که «مجوز برای اجرای کنسرت کیهان کلهر در همدان صادر شده و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.»

تازه‌ترین تور کنسرت‌های کیهان کلهر با نام «پردگیان باغ سکوت» قرار است از ۲۹ دی تا ۱۷ بهمن در شهرهای اهواز، اصفهان، قزوین، سنندج، کرمانشاه، کرمان، زاهدان، بیرجند، تربت حیدریه، تهران و سمنان برگزار شود.

کنسرت کلهر و برخی دیگر از خوانندگان مشهوری هم‌چون شهرام ناظری پیش‌تر در نیشابور لغو شده‌ بود که این موضوع در آن زمان با اعتراض‌های فراوانی در ایران مواجه شد.

در این ارتباط، به گزارش خبرگزاری ایلنا، مهدی حقیقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، روز ۲۳ دی اعلام کرد به دلیل حضور دو خواننده زن در یکی از کنسرت‌های اخیر در اراک، تصمیم گرفته شد «فعلا در این شهر کنسرتی برگزار نشود.»

این مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: با وجود تلاش‌هایی که برای رعایت دغدغه‌های مردم و امام جمعه صورت گرفته، اما امضای یک تومار و «برخی دلواپسی‌ها» در حال تبدیل شدن به «معضلی برای استان مرکزی» بود و به همین دلیل نیز کنسرت‌ها لغو شده‌اند.

آقای حقیقی به جزئیات بیشتری در این مورد اشاره نکرد.

بنابر گزارش‌ها، اصول گرایان اراک به شدت از مراسمی که سازمان بازنشستگان آموزش و پرورش در این شهر برگزار کرده و خواننده‌ای زن در آن حضور داشته اعتراض کرده‌ بودند.

قوه قضائیه٬ اداره اماکن نیروی انتظامی در تهران و شورای تأمین در شهرستان‌ها از جمله نهادهای مؤثر در لغو کنسرت‌هایی هستند که وزارت ارشاد اجازه برگزاری آنها را صادر کرده بود.

سال گذشته نیز تعدادی از کنسرت‌ها در شهرهای مختلف ایران با وجود صدور مجوز از سوی اداره های ارشاد این شهرها با دخالت و اعمال فشار این نهاد‌ها لغو شده بود.

امامان جمعه برخی از شهر‌های ایران نیز در ماه‌های اخیر همسو با آیت الله احمد علم‌الهدی٬ امام جمعه مشهد، خواستار لغو برگزاری کنسرت‌ها در شهر‌های خود شده‌اند.

با این همه، اسحاق جهانگیری٬ معاون اول حسن روحانی، روز ۱۷ آبان ضمن هشدار به افرادی که «فراقانونی» اقدام می‌کنند، از قوه قضائيه٬ امامان جمعه و نیرو‌های «انقلابی» خواست تا به تصمیم‌های وزیر ارشاد «احترام» بگذارند.

XS
SM
MD
LG