لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

کاهش صادرات ایران در بخش میعانات گازی به زیر نصف


صادرات میعانات گازی ایران در شهریورماه نسبت به متوسط صادرات پنج ماه اول سال جاری بیش از ۵۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اداره گمرک ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که عصر چهارشنبه، ۱۰ مهرماه، منتشر شد، می‌گوید که ایران در شش ماهه اول سال جاری کلا ۳ میلیارد و ۳۸۵ میلیون دلار صادرات میعانات گازی داشته است.

میعانات گازی نوعی نفت بسیار سبک، مرغوب و گران‌قیمت است که از چاه‌های گازی استخراج می‌شود. ایران این محصول نفتی را در سبد صادرات محصولات غیرنفتی خود قرار می‌دهد.

گزارش ماه گذشته گمرک ایران حاکی از این بود که ایران در پنج ماهه اول سال جاری کمی بیش از ۳٫۱ میلیارد دلار صادرات میعانات گازی داشته است، به عبارتی متوسط صادرات میعانات گازی ایران از فروردین تا آخر مردادماه ۶۲۰ میلیون دلار در ماه بوده، در حالی که این رقم در شهریورماه به ۲۸۰ میلیون دلار سقوط کرده است.

تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران که از اواسط سال گذشته شروع شده است، به شدت بر صادرات میعانات گازی ایران اثر داشته است.

بر اساس گزارش گمرک، ایران در سال ۹۰ بیشتر از۱۰ میلیارد دلار صادرات میعانات گازی داشت که در سال گذشته با کاهش ۱۲٫۵ درصدی به ۸ میلیارد و ۸۸۱ میلیون دلار سقوط کرد.

صادرات میعانات گازی ایران در نیم سال اول سال جاری نیز نسبت به نیم سال اول سال ۹۱ تا ۳۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. گزارش سال گذشته گمرک ایران که مهرماه ۹۱ منتشر شد، حاکی از صادرات ۴ میلیارد و ۵۸۵ میلیارد دلار میعانات گازی در شش ماهه اول سال بود.

ادامه افت صادرات و واردات

گزارش ماه جاری گمرک ایران حاکی است که ایران در نیمه اول سال جاری کلا ۱۷ میلیارد و ۹۷۲ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته که نسبت به دور مشابه سال گذشته ۱۳٫۵۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

عمده کالاهای صادراتی ایران سنگ آهن، اوره و متانول بوده است.

کل صادرات محصولات پتروشیمی ایران در این مدت نیز ۴ میلیارد و ۸۴۱ میلیون دلار بوده، در حالی که این رقم برای شش ماهه اول سال ۹۱ حدود ۵ میلیارد و ۷۵۳ میلیارد دلار بود.

صادرات محصولات پتروشیمی ایران نیز تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی به شدت کاهش یافته است. ایران در سال ۹۰ حدود ۱۵ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی داشت که در سال گذشته این رقم با ۳۳ درصد کاهش به ۱۰میلیارد دلار رسید.

در بخش واردات نیز گزارش گمرکی حاکی است که ایران در شش ماهه اول سال جاری ۱۹ میلیارد و ۹۳۵ میلیون دلار واردات داشته است که نسبت به دور مشابه در سال گذشته ۲۴٫۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

عمده کالاهای وارداتی ایران محصولات کشاورزی است. ایران از فروردین سال جاری تا آخر شهریورماه، یک میلیارد و ۲۸۹ میلیون دلار برنج، ۷۵۵ میلیون دلار کنجاله و سایر آخال‌های جامد از سویا، ۵۰۵ میلیون دلار دانه ذرت دامی و ۴۴۷ میلیون دلار گندم وارد کرده است که به ترتیب در صدر اقلام وارداتی کشور هستند.
XS
SM
MD
LG