لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

ايران در شش ماهه نخست امسال «۲۳ ميليارد دلار» نفت فروخته است


وزیر نفت ایران با حضور در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گزارشی از وضعیت فروش نفت ارائه کرده است.
وزیر نفت ایران با حضور در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گزارشی از وضعیت فروش نفت ارائه کرده است.
یک عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس روز چهارشنبه، سوم مهر ماه، اعلام کرد که ایران طی شش ماهه اول سال جاری خورشيدی موفق به فروش ۲۳ ميليارد دلار نفت و ميعانات گازی شده است.

حسينعلی حاجی دليگانی با ارائه جزئياتی از جلسه روز سه شنبه اعضای کميسيون بودجه با بيژن زنگنه وزير نفت ايران گفته است بر اساس گزارش آقای زنگنه، صادرات نفت و ميعانات گازی ايران در حال حاضر به سقف يک ميليون و ۲۰۹ هزار بشکه در روز رسيده‌ است.

وی افزود: بر اساس گزارش آقای زنگنه در مورد صادرات نفت ما بايد روزانه يک ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ که شامل نفت خام و ميعانات گازی می‌شود، صادر کنيم که در حال حاضر ما به سقف يک ميليون و ۲۰۹ هزار بشکه در روز رسيده‌ايم و در شش ماهه اول ۲۳ ميليارد دلار هم درآمد داشتيم که اين رقم به نسبت عدد خوبی است.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمريکا، ايران در سال ۲۰۱۲ حدود ۶۹ ميليارد دلار صادرات نفت و ميعانات گازی داشته است که ۲۸ درصد نسبت به سال ۲۰۱۱ کاهش يافته بود.

اگر حجم صادرات نفت و ميعانات گازی ايران تا پايان سال جاری به اندازه شش ماهه نخست امسال باشد، ايران در کل ۴۶ ميليارد دلار صادرات نفت و ميعانات گازی خواهد داشت که نسبت به سال ۲۰۱۲ تا ۲۳ ميليارد دلار کاهش نشان می‌دهد.

بيشترين افت صادرات ايران به خاطر کاهش شديد صادرات نفت خام بوده است.

بر اساس آخرين گزارش ماهانه اداره گمرک، ايران طی پنج ماهه اول امسال ۳٫۵ ميليون تن صادرات ميعانات گازی داشته است (روزانه کمی بيشتر از ۱۷۰ هزار بشکه) که نسبت به دوره مشابه سال گذشته تا ۸.۵ درصد کاهش يافته است.

به گزارش گمرک ايران، ارزش صادرات ميعانات گازی کشور در پنج ماهه اول امسال ۳.۱ ميليارد دلار بوده است.

بنابر اين گزارش، صادرات روزانه نفت خام ايران هم اکنون حدود يک ميليون بشکه است. ايران در سال ۲۰۱۱ و قبل از تحريم‌های نفتی اتحاديه اروپا و آمريکا، تا ۲٫۲ ميليون بشکه صادرات نفت و ۳۰۰ هزار بشکه صادرات ميعانات گازی داشت.

گزارش گمرک می‌گويد که کل صادرات غير نفتی ايران (شامل ميعانات گازی) از ماه فروردين تا پايان مرداد ماه با هشت درصد کاهش نسبت به دوره مشابه آن در سال گذشته، به ۱۵ ميليارد و دویست میلیون دلار رسيده و واردات کشور نيز در همين دوره زمانی با کاهشی ۲۶٫۳۶ درصدی به ۱۶٫۳ ميليارد دلار افت کرده است.
XS
SM
MD
LG