لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

کاهش چشمگیر واردات ایران؛ صادرات بر واردات پیشی گرفت


آمارهای گمرکی از صادرات و واردات غیر نفتی ایران حاکی از افت چشمگیر حجم واردات طی دوماهه اول سال جاری خورشیدی است، به طوری که به‌رغم افت صادرات، حجم ارزش صادرات ایران بر واردات پیشی گرفته است.

روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران طی گزارشی که روز سه‌شنبه، هفتم خردادماه، در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد، رقم صادرات غیر نفتی ایران (با احتساب میعانات گازی) برای ماه‌های فروردین و اردیبهشت را شش میلیارد و ۱۳۷ میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به همین زمان در سال گذشته ۱٫۹ درصد افت را نشان می‌دهد.

میعانات گازی نوعی نفت خام بسیار سبک است که از چاه‌های گازی بیرون می‌آید؛ ایران میعانات گازی را در رده صادرات غیرنفتی می‌گنجاند.

از طرفی بر اساس این آمار، ایران طی دو ماه اول سال جاری پنج میلیارد و ۶۹۲ میلیون دلار واردات داشته است که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۳۲٫۴۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

پیشی گرفتن صادرات بر واردات ایران طی فروردین و اردیبهشت‌ماه در حالی است که در زمان مشابه در سال گذشته تراز تجارت خارجی ایران افزون بر منفی دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود.

ایران در دو ماهه اول سال ۹۱ مجموعا ۸ میلیارد و ۲۵۱ میلیون دلار واردات داشت.

گزارش گمرک ایران درباره عمده صادرات غیر نفتی حاکی است که در دوماهه سال جاری از مجموع صادرات، یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار میعانات گازی و یک میلیارد و ۷۱۷ میلیون دلار به محصولات پتروشیمی اختصاص داشته است.

بر این اساس، ۲۸ درصد از کل صادرات غیرنفتی شامل محصولات پتروشیمی و ۲۰ درصد میعانات گازی بوده است.

مقامات ایران گفته‌اند که در سال جاری صادرات ۵۹ میلیارد دلار کالاهای غیرنفتی را هدف‌گذاری کرده‌اند، اما آمار دوماهه اول نشان می‌دهد که با ادامه روند کنونی، تنها ۵۰ درصد این هدف محقق خواهد شد.

هنوز آمار ریز صادرات ایران برای ماه اردیبهشت منتشر نشده است، اما با مقایسه آمار منتشر شده طی ماه گذشته برای فروردین و ارقامی که برای دوماهه اول سال جاری منتشر شده، ایران حجم صادرات و واردات خود در دومین ماه سال جاری را نسبت به ماه اول افزایش داده است.

ایران در ماه فروردین کمی بیشتر از دو میلیارد دلار واردات و نزدیک به ۲٫۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشت.

گزارش جدید گمرک می‌افزاید: عمده کالاهای صادراتی بعد از میعانات گازی به ترتیب شامل قیر نفت به ارزش ۲۳۵ میلیون دلار، متانول (الکل متیلیک) به ارزش ۲۰۵ میلیون دلار و سنگ آهن و کنسانتره‌های آن به ارزش ۱۸۵ میلیون دلار بوده است.

ایران در سال گذشته ۴۱ میلیارد و ۴۵۳ میلیون دلار صادرات غیرنفتی و ۵۳ میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار واردات داشت، به عبارتی تراز تجاری غیرنفتی ایران با احتساب صادرات میعانات گازی در سال ۱۳۹۱ حدودا منفی ۱۲ میلیارد دلار بود.
XS
SM
MD
LG