لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

فدراسیون دوچرخه‌سواری: سرمربیان تیم ملی باید زن و شوهر باشند


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
سرپرست جدید فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران می‌گوید که این فدراسیون ترجیح می‌دهد سرمربیان بعدی تیم‌های ملی مردان و زنان ایران «زن و شوهر» باشند.

بر این اساس، این فدراسیون در جستجوی «یک زوج خارجی» است تا هدایت رکاب‌زنان ایرانی را برعهده بگیرند.

چنین پیش‌شرطی برای هدایت تیم‌های ملی مردان و زنان یک رشته ورزشی در دنیا بی‌سابقه است.

محمد عباسی، وزیر ورزش و امور جوانان، مدیران پنج فدراسیون را تغییر داده است و خسرو قمری به عنوان سرپرست جدید فدراسیون دوچرخه‌سواری جایگزین علی زنگی‌آبادی شده است.

آقای زنگی‌آبادی، رئیس پیشین این فدراسیون، دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ سئول در ماده ۳۰ کیلومتر تعقیبی انفرادی بود.

وزارت ورزش همچنین تصمیم گرفت با برکناری مدیران قبلی از برانوش نیک‌بین به عنوان سرپرست جدید فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو، فریبا محمدیان، فدراسیون اسکیت، شروین اسبقیان، فدراسیون قایقرانی و غلامرضا جعفری هم در مقام سرپرستی فدراسیون ورزش‌های بومی و محلی استفاده کند.

خبرساز‌ترین تغییر در فدراسیون قایقرانی رخ داد و احمد دنیامالی پس از شش سال و نیم ریاست بر فدراسیون قایقرانی از سمت خود برکنار شد.

در پی این تحولات که در آستانه آغاز رقابت‌های المپیک لندن رخ داده‌اند، کمیته بین‌المللی المپیک با ارسال نامه به مسئولان کمیته المپیک ایران، ضمن هشدار به هرگونه دخالت مقامات دولتی در تشکیلات مستقل ورزشی، خواستار ادای توضیحات شفاف در این باره شده‌اند.

در نامه فدراسیون جهانی قایقرانی نیز مشخصاً به احتمال تعلیق حضور ورزشکاران ایرانی در المپیک لندن اشاره شده است.

خسرو قمری: دنبال زوج خارجی هستیم

با تصمیم مسئولین جدید فدراسیون دوچرخه‌سواری، قرار است پس از المپیک ۲۰۱۲ لندن سرمربیان خارجی هدایت رکاب‌زنان ایران را عهده‌دار شوند.

پیش از این نیز در دوران فعالیت فدراسیون‌های قبلی سرمربیان سر‌شناس خارجی به ایران آمده و هدایت تیم‌های ملی پیست و جاده را برعهده گرفتند.

الکساندر تولومانف سال ۱۳۸۶ و در زمان مدیریت واعظی آشتیانی به تهران آمد، اما تلاش او برای دستیابی رکاب‌زنان ایرانی به سهمیه المپیک پکن در بخش پیست بی‌نتیجه ماند.

در زمان مدیریت کوتاه‌مدت انصاری و بعد از پاسخ منفی بوهیگاس فرانسوی، باز هم تولومانف بهترین گزینه برای هدایت ملی‌پوشان معرفی شد، اما به دلیل بیماری انصراف داد.

جرج مک‌لین، مربی انگلیسی، نیز در دوران مدیریت زنگی‌آبادی به ایران سفر کرد. پیترز هلندی هم از جمله مربیانی بود که مد نظر فدراسیون قبلی قرار داشت.

ولفرام لیندلر، مربی مشهور آلمانی، نیز از جمله مربیان نامدار خارجی بود که برای آموزش و هدایت تیم ملی ایران به تهران آمد.

دوبرین هلندی مربی خارجی تیم ملی بانوان بود. او سابقه نایب قهرمانی جهان در ۵۰ کیلومتر تایم‌تریل جاده را داشت. پس از او نیز مارکوس توماس نایگل سرمربی تیم دختران ایران شد.

کیوشی میورا ۵۰ ساله نیز هدایت رکاب‌زنان ایرانی در ماده دوچرخه‌سواری کوهستان را برعهده داشت.

اما حالا خسرو قمری، سرپرست فدراسیون دوچرخه‌سواری، می‌گوید که فدراسیون تحت امر او ترجیح می‌دهد با یک زوج خارجی قرارداد امضا کند تا مربی مرد، هدایت تیم ملی مردان و همسر او به عنوان سرمربی تیم ملی زنان مشغول به کار شوند.

آقای قمری همچنین درباره حاشیه‌های عزل و نصب‌های اخیر در فدراسیون‌های ورزشی گفت که اطمینان دارد رئیس پیشین این فدراسیون، گزارش تغییرات را به فدراسیون جهانی اعلام نخواهد کرد.

اشاره او به گزارش‌های ارسالی از فدراسیون قایقرانی بود که باعث واکنش شدید فدراسیون جهانی این رشته ورزشی شد.

در حال حاضر موسی اربطی سرمربی تیم ملی دوچرخه‌سواری ایران است. علیرضا حقی، امیر زرگری و مهدی سهرابی رکاب‌زنان ایرانی در جاده هستند که در رقابت‌های المپیک لندن حضور خواهند یافت. حقی در مسابقات تایم‌تریل نیز شرکت خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG