لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

ادامه فعالیت بازداشتگاه کهریزک با نام «بازداشتگاه سروش ۱۱۱»


به‌رغم آن که مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی از سال ۸۸ تاکنون بارها از تعطیلی بازداشتگاه کهریزک خبر داده بودند، روزنامه بهار گزارش داده است که علی‌اکبر حیدری‌فر متهم ردیف دوم پرونده جنایت کهریزک روز چهارشنبه گفته است که «بازداشتگاه کهریزک هم‌اکنون به نام سروش ۱۱۱ فعال است» و همچنان «متهم می‌پذیرد».

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که گیتی پورفاضل وکیل مدافع خانواده ستار بهشتی گفت که «اطلاعی از تشکیل کمیسیون پزشکی مورد نظر سخنگوی قوه قضائیه ندارم».

روزنامه شرق ضمن انتشار گزارشی درباره «تماس‌های مشکوک با نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات شوراها» نوشته است که با سخنان روز چهارشنبه محمدرضا تابش در صحن علنی مجلس «موضوع تماس‌های مشکوک با کاندیداهای اصلاح‌طلب انتخابات شورا پیش از پایان بررسی صلاحیت‌ها تایید شده است».

روزنامه اعتماد از قول محمد هاشمی خبر داده است که «احتمال کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی بیشتر شده است». این روزنامه گزارشی درباره «صف‌کشی مخالفان و موافقان هاشمی در مجلس» منتشر کرده است.

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در ادامه حملات شدیداللحن به محمد خاتمی و اکبرهاشمی رفسنجانی، این بار اظهارات عفت مرعشی همسر اکبرهاشمی رفسنجانی درباره «تقلب در انتخابات» را منتشر کرده و آن را «اظهارات پرسش‌برانگیز» توصیف کرده است.

ادامه فعالیت بازداشتگاه کهریزک با نام «بازداشتگاه سروش ۱۱۱»

به‌رغم آن که مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی از سال ۸۸ تاکنون بارها از تعطیلی بازداشتگاه کهریزک سخن گفته‌اند، اما روزنامه بهار گزارش داده که علی‌اکبر حیدری‌فر متهم ردیف دوم پرونده جنایت کهریزک روز چهارشنبه گفت که «بازداشتگاه کهریزک هم‌اکنون به نام سروش ۱۱۱ فعال است» و همچنان «متهم می‌پذیرد».

این روزنامه نوشته که تنها یک روز پس از آن که سهراب سلیمانی مدیرکل زندان‌های استان تهران در دادگاه جنایات کهریزک «غیرقانونی بودن بازداشتگاه کهریزک را تائید کرد»، علی‌اکبر حیدری‌فر متهم ردیف دوم پرونده «جنایت کهریزک» با اعلام این‌ که «بازداشتگاه کهریزک هم‌اکنون به نام سروش ۱۱۱ فعال است، مدعی قانونی بودن این بازداشتگاه شد».

علی‌اکبر حیدری‌فر در کنار سعید مرتضوی و حسن زارع دهنوی با اسم مستعار قاضی حداد به عنوان سه مقام قضایی متهم در جنایات کهریزک یک روز پس از جلسه هفتم دادگاه همچنین گفته است که «مگر امکان دارد بازداشتگاهی در کشور حدود ۱۲ سال فعال بوده و هم‌اکنون نیز با نام سروش ۱۱۱ در حال فعالیت باشد آن‌گاه پیرامون مجوز آن تشکیک کنند».

روزنامه بهار نوشته است که «این نخستین بار نیست که این قاضی متهم کهریزک خارج از دادگاه غیرعلنی‌اش به بیان موضوعاتی درباره محتوای پرونده و دادگاه می‌پردازد»، هر چند «در میان ادعاهای متعدد حیدری‌فر، گویا ادعای ادامه فعالیت بازداشتگاه کهریزک با تغییر نام، یک استثنا است»، چرا که «هیچ ‌یک از مسئولان مرتبط انتظامی و قضایی نیز تاکنون لازم ندیده‌اند این افشاگری حیدری‌فر را انکار کنند».

این روزنامه همچنین با اشاره به انتشار اسناد سه‌گانه از سوی حیدری‌فر برای اثبات قانونی بودن بازداشتگاه کهریزک در خبرگزاری موج نوشته است که همین اسناد را پیشتر «سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران برای دفاع از خود در دادگاه ارائه کرده بود».

به نوشته روزنامه بهار، «سهراب سلیمانی، مدیرکل زندان‌های استان تهران بدون انکار اسناد بر غیرقانونی بودن کهریزک تاکید کرده است» و گفته که «بر اساس همین اسناد قانونی بودن کهریزک منوط به نظارت سازمان زندان‌های استان تهران بوده است و این نظارت تنها زمانی تحقق می‌یافت که سازمان زندان‌ها می‌توانست راساً مدیری بر بازداشتگاه کهریزک بگمارد»، اما این امر «به دلیل مخالفت سعید مرتضوی دادستان وقت تهران هرگز تحقق نیافت».

مهراوه خوارزمی در گزارش روزنامه بهار همچنین نوشته است که «این ‌که چرا علی‌اکبر حیدری‌فر سه جلسه مانده به پایان دادگاه جنایت کهریزک، باز هم لازم دیده است درباره بازداشتگاه کهریزک و سروش ۱۱۱ صحبت کند، خود موضوع دیگری است».

بی اطلاعی وکیل خانواده ستار بهشتی از «کمیسیون پزشکی سخنگوی قوه قضائیه»

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که گیتی پورفاضل وکیل مدافع خانواده ستار بهشتی روز چهارشنبه گفته است که «اطلاعی از تشکیل کمیسیون پزشکی در پرونده موکلم ندارم».

به نوشته این روزنامه، وکیل مدافع خانواده ستار بهشتی در واکنش به اظهارات غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره «تشکیل کمیسیونی متشکل از پزشکان متعدد برای اعلام نظر در مورد علت مرگ ستار بهشتی»، گفته است که «با توجه به این که آدرس و شماره تلفن من در لایحه دفاعیه‌ام موجود است، متاسفانه از تشکیل این کمیسیون پزشکی بی‌خبر هستم و اطلاعی به من در مورد این کمیسیون داده نشده است».

گیتی پورفاضل وکیل خانواده ستار بهشتی همچنین گفته است که «قرار بود تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه این پرونده به دادگاه ارسال شود اما نه تنها دادگاه تشکیل نشده بلکه قرار است کمیسیون پزشکی نیز در مورد پرونده ستار بهشتی تشکیل شود».

وکیل خانواده ستار بهشتی همچنین گفته است که «منتظر هستیم این پرونده هر چه زودتر به دادگاه برود و مقصرین سریع مجازات شوند».

ستار بهشتی در نهم آبان سال ۹۱ بیش از سه سال پس از افشای جنایات بازداشتگاه کهریزک و کشته شدن چهار تن از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات در این بازدشتگاه، به اتهام وبلاگ‌نویسی از سوی پلیس فتای نیروی انتظامی بازداشت و در بازدشتگاه کشته شد.

اعتراض به تماس‌های مشکوک با نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات شوراها

روزنامه شرق ضمن انتشار گزارشی درباره «تماس‌های مشکوک با نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات شوراها»، نوشته است که «موضوع تماس‌های مشکوکی که به کاندیداهای اصلاح‌طلب انتخابات شورا پیش از پایان بررسی صلاحیت‌ها اعلام می‌کرد رد صلاحیت شده و انصراف دهند حالا از شایعه هم فراتر رفته و تایید شده است».

این روزنامه با تاکید بر این که «با سخنرانی روز چهارشنبه محمدرضا تابش در صحن علنی مجلس» ماجرای تماس‌ها و اعمال فشار بر نامزدهای اصلاح‌طلب شورای شهر «قابل تامل‌تر شده است»، از قول محمدرضا تابش نماینده اردکان در مجلس نهم نوشته است که برخی از «نهادهای مسئول و وزارتخانه‌ها که وظایف حساس و تعیین‌کننده‌ای» دارند «برخلاف وظایف قانونی خود، تهدید کرده‌اند و برای برخی کاندیداها خط و نشان کشیده‌اند».

به نوشته روزنامه شرق، محمدرضا تابش در صحن علنی مجلس همچنین گفته که «هیئت‌های اجرایی انتخابات شوراها تعدادی از کاندیداها و عمدتا اصلاح‌طلبان را از دایره رقابت بازداشته‌اند و عجیب این است که از آنها می‌خواهند از کاندیداتوری منصرف شوند» و «امیدواریم رئیس ‌جمهور تا امروز که آخرین مهلت قانونی است پیگیر این موضوع باشد و از رئیس مجلس نیز می‌خواهم به هیئت‌های نظارت در انتخابات شوراها که زیر نظر مجلس است تاکید کنند که در بررسی صلاحیت کاندیداها مر قانون رعایت شود».

روزنامه شرق در عین حال خبر داده که حسین طلا، فرماندار تهران در جریان انتخابات سال ۸۸ که اکنون «رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر تهران» است گفته «این تماس‌ها از سر خیرخواهی بوده است» و «چه اشکالی دارد فردی شفاها به داوطلبی اعلام کند که رد صلاحیت شده است».

حسین طلا همچنین به روزنامه شرق گفته است که «این تماس‌ها از طرف هیئت‌های نظارت نبوده است» و درباره این که «آیا تماس‌ها از طرف هیئت‌های اجرایی یا نهادهای امنیتی بوده است» نیز گفته است که «از خودشان بپرسید».

مسعود حمیدی معاون حقوقی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اما درباره تماس‌های مشکوک و تهدیدآمیز با برخی از نامزدهای انتخابات شورای شهر به این روزنامه گفته است که «هیئت‌های اجرایی چنین حقی نداشته‌اند و افرادی که با آنها تماس گرفته شده است، می‌توانند شکایت کنند تا هیئت مرکزی نظارت قدرت بررسی داشته باشد».

فاطمه جمال‌پور گزارش‌نویس روزنامه شرق نوشته است که «در حال حاضر نوک پیکان» درباره «تماس‌های مشکوک» با نامزدهای انتخابات شورای شهر «به سمت هیئت‌های اجرایی است، هیئت‌هایی که از سوی وزارت کشور، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها تعیین و به هیئت‌های نظارت معرفی و به تایید آنها می‌رسند».

روزنامه بهار نیز با اشاره به این که «علیرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب اعلام کرد عده‌ای نامزدهای اصلاح‌طلب را تهدید به رد صلاحیت کرده‌اند»، نوشته است که «رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا گفته است اخبار رد صلاحیت‌ها محرمانه است و ممکن است در این رابطه تجدید نظر شود».

به گزارش این روزنامه، «از تعدادی از نامزدهای انتخابات شورای شهر خواسته شده از حوادث سال ۸۸ اعلام برائت کنند تا تایید شوند یا این‌ که پیش از اعلام نتایج قطعی از نامزدی در انتخابات انصراف دهند».

روزنامه بهار همچنین از قول محسن هاشمی، مدیرعامل سابق شرکت مترو که کاندیدای عضویت در شورای شهر تهران است، نوشته است که «هنوز درباره رد صلاحیت‌ها به طور مکتوب نامه‌ای به نامزدهای نزدیک به اصلاح‌طلبان از آن جمله خودم ابلاغ نشده است».

به نوشته این روزنامه، محسن هاشمی همچنین گفته است که «به تلفن‌هایی که به برخی اصلاح‌طلبان شده و عده‌ای در آن به اصلاح‌طلبان گفته‌اند تایید صلاحیت آن‌ها برای انتخابات پیش روی مشروط به اما و اگرهاست، مشکوک است».

نوبت حملات کیهان به «عفت مرعشی همسر هاشمی رفسنجانی» هم رسید

روزنامه اعتماد از قول محمد هاشمی خبر داده که «احتمال کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی بیشتر شده است» و گزارشی درباره «صف‌کشی مخالفان و موافقان هاشمی در مجلس» منتشر کرده است.

روزنامه کیهان در ادامه حملات شدیداللحن به محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، این بار اظهارات عفت مرعشی همسر اکبرهاشمی رفسنجانی درباره «تقلب در انتخابات» را منتشر کرده و آن را «اظهارات پرسش‌برانگیز» توصیف کرده است.

محمد هاشمی به روزنامه اعتماد گفته است که «آقای هاشمی تصمیمی به آمدن نداشتند اما پس از درخواست‌های زیاد، فکر می‌کنم تا حدودی از این تصمیم دست بردارند» و «مسائل سنی و جسمی و امثال اینها نمی‌تواند مانع باشد، چرا که هنوز هم هر روز قبل از ساعت ۹ صبح به مجمع می‌آید و تا پس از نماز مغرب و عشا دائما هم فعال هستند. حاج آقا مشکل جسمانی ندارد».

روزنامه اعتماد در عین حال گزارش داده که «افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کاندیداتوری هاشمی ‌رفسنجانی، مخالفان او را به تکاپو انداخته تا آخرین تلاش‌ها را برای فروکش کردن تب دعوت از هاشمی انجام دهند» و «طیف منسوب به جبهه پایداری و افراد نزدیک به این تفکر در مجلس نهم با تهیه نامه‌ای که محتوای آن انتقاد از سخنان اخیر آیت‌الله هاشمی است، مشغول جمع‌آوری امضا برای این نامه هستند».

ابوالقاسم جراره از امضاکنندگان نامه علیه هاشمی رفسنجانی درباره محتوای آن به روزنامه اعتماد گفته است که «محور اول این نامه انتقاد از مواضع هاشمی درباره اسرائیل است»، چرا که «آقای هاشمی گفته ما با اسرائیل جنگ نداریم و اگر اسرائیل با کشورهای عربی وارد جنگ شد از آن کشورها حمایت می‌کنیم، در حالی که این حرف‌ها مغایر با فرمایشات امام و مصالح کشور و عقاید ماست».

این نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری به‌رغم امضای این نامه گفته است که «محور دوم نامه مربوط به سخنان آقای هاشمی درباره جایگاه ولایت فقیه است، اما چون این بخش نامه را دقیق نخوانده‌ام جزئیات آن را نمی‌دانم».

حسین حاجی دلیگانی اما به روزنامه اعتماد گفته است که محور دوم نامه به «سخنان هاشمی درباره ولایت فقیه» مربوط است که «فقط ولایت را در دوازده معصوم منحصر می‌کند، در حالی که نظام ما ولایت فقیه است و ولایت فقیه را استمرار ولایت معصومین می‌دانیم».

نماینده شاهین شهر همچنین «از جمع‌آوری صد و پنجاه امضا برای نامه علیه هاشمی» خبر داده و گفته است که «تلاش برای افزایش امضاها همچنان ادامه دارد».

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان با تاکید بر این که «این نامه را امضا نکرده‌ام»، درباره تعداد امضاها به روزنامه اعتماد گفته است که «حدود ۲۰ یا ۳۰ امضا در صفحه اول نامه وجود داشت و نمی‌دانم چند نفر دیگر آن را امضا کرده‌اند، اما فکر می‌کنم اکثر نمایندگان حاضر به امضای این نامه نشده‌اند».

روزنامه اعتماد همچنین از قول اسماعیل جلیلی، عضو فراکسیون رهروان ولایت، نوشته است که «اقداماتی از قبیل نوشتن این نامه‌ها فضا را دچار التهاب می‌کند و من مخالف این گونه حرکات هستم»، و حسین گروسی، نماینده شهریار، هم به روزنامه اعتماد گفته است که «چون مطمئن هستند که این نامه را امضا نمی‌کنم، اصلا آن را برای امضا نزد من نیاورده‌اند».

در همین حال روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود پس از چند روز حمله به محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی در شماره پنج‌شنبه نوشته است که «عفت مرعشی همسر اکبرهاشمی رفسنجانی در حاشیه نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی» گفته است که «هاشمی رفسنجانی وارد عرصه انتخابات نمی‌شود»، چرا که «انتخاباتی وجود ندارد، مگر برای اینها کاری دارد که رای‌ها را عوض کنند».

روزنامه کیهان با گذشت پنج روز از جلسه اول دادگاه مهدی هاشمی نوشته است که «عفت مرعشی مادر مهدی هاشمی» و همسر اکبر هاشمی رفسنجانی که برای «شرکت در اولین جلسه دادگاه پسرش به دادگاه آمده بود»، گفته است که «اتهامات وارده به خانواده هاشمی و مرعشی وارد نیست».

روزنامه نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی همچنین اظهارات عفت مرعشی را «اظهارات پرسش‌برانگیز» توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG