لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

آزادی مردانه: استقبال از تیم ملی فوتبال بدون حضور زنان


روزنامه بهار گزارشی درباره «نخستین گام‌های تشکیل کابینه فراجناحی» از سوی حسن روحانی منتشر کرده است. روزنامه اعتماد هم در گزارشی با تیتر «ژنرال‌های حسن روحانی» از تشکیل کمیته ده نفره‌ای با نام «کمیته انتصابات» برای چینش کابینه یازدهم خبر داده است.

روزنامه ابتکار ضمن انتشار عکسی از مراسم استقبال از اعضای تیم ملی فوتبال در گزارشی با تیتر «آزادی مردانه» خبر داده است که «استقبال از ملی‌پوشان بدون حضور زنان انجام شد».

روزنامه‌های خراسان و تهران امروز گزارش دیوان محاسبات درباره «ضعف عملکرد بانک مرکزی در صیانت از ذخایر ارزی و کاهش ارزش ریال» را منتشر کرده‌اند.

روزنامه قانون از قول رسول دیناروند رئیس دانشکده داروسازی تهران نوشته است: «دولت، مقصر اصلی بحران دارویی کشور» است.

نخستین گام حسن روحانی برای تشکیل دولت یازدهم

روزنامه بهار گزارشی درباره «نخستین گام‌های تشکیل کابینه فراجناحی» از سوی حسن روحانی منتشر کرده و نوشته است: «دولت اصولگرای محمود احمدی‌نژاد باید همه ناکامی‌ها و شکست‌هایش را به همراه وزرا سوار اتوبوس کرده و از ایستگاه پاستور برود و حال نوبت دولت تدبیر و امید است، دولتی که می‌گوید اعتدال‌گرا و فراجناحی است».

این روزنامه از تشکیل دولت به عنوان کلیدی یاد کرده است که «با باز شدن درب‌های کابینه و چینش اعضا خیلی از مسائل را مشخص می‌کند»، و نوشته است که حسن روحانی می‌خواهد دولتش «فراجناحی» باشد.

روزنامه بهار ضمن انتشار برخی گمانه‌زنی‌ها درباره اعضای کابینه حسن روحانی، از «محمدرضا عارف، محمدعلی نجفی، محسن مهرعلیزاده، یحیی آل‌اسحاق و اسحق جهانگیری به عنوان چهره‌های مطرح برای «معلون اول رئیس جمهور» نام برده است.

روزنامه بهار همچنین چهره‌های مطرح برای در اختیار گرفتن بسیاری از وزارتخانه‌ها و مراکز دولتی را معرفی کرده و از جمله نوشته است که برای پست وزارت اطلاعات چهره‌هایی چون علی یونسی، مصطفی محقق‌ داماد و حجت‌الاسلام شفیعی معاون اسبق وزارت اطلاعات ذکری به میان آمده است و برای وزارت امور خارجه نیز محمود واعظی، علی‌اکبر صالحی و کمال و صادق خرازی گزینه‌های مطرح برای این وزارتخانه هستند و احتمال انتصاب علی‌اکبر ولایتی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز وجود دارد.

این روزنامه برای وزارت نفت از «بیژن نامدار زنگنه و کاظم وزیری‌هامانه»، برای وزارت کشور از «علی‌اکبر ناطق ‌نوری، مجید انصاری و اسحاق جهانگیری»، برای وزارت علوم از «جعفر توفیقی، عبدالله جاسبی و جواد اطاعت» نام برده است.

روزنامه اعتماد هم در گزارشی با تیتر «ژنرال‌های حسن روحانی» از تشکیل کمیته‌ای ده نفره‌ای با نام «کمیته انتصابات» برای چینش کابینه یازدهم گزارش داده است.

این روزنامه از علی یونسی، اکبر ترکان، محمدباقر نوبخت، محمدرضا نعمت‌زاده، حسین فریدون روحانی، محمود واعظی، محمدعلی نجفی، اسحاق جهانگیری جهانگیری، محمدرضا صادق، و حسام‌الدین آشنا به عنوان اعضای کمیته مشورتی حسن روحانی برای تشکیل دولت یازدهم نام برده است.

روزنامه اعتماد همچنین از محمدباقر نوبخت به عنوان «فرد تاثیرگذار در کابینه روحانی» نام برده و نوشته است: «نوبخت که در کارزار انتخابات سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی بود، به عنوان مرد اقتصادی دولت روحانی به طور حتم یکی از خوش‌پوش‌ترین مدیران اجرایی کشور و محتمل‌ترین گزینه برای وزارت اقتصاد و امور دارایی یا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی» است.

این روزنامه همچنین نوشته است که علی ربیعی از چهره‌های امنیتی نزدیک به اصلاح‌طلبان که در سال‌های دولت اصلاحات مشاور محمد خاتمی بود و در جریان افشای قتل‌های زنجیره‌ای نقش داشت اکنون «از ژنرال‌های حسن روحانی» است.

روزنامه اعتماد همچنین نوشته است: «در چیدمان کابینه روحانی یاسر هاشمی فرزند کوچک اکبر هاشمی رفسنجانی» نیز نقش دارد و حتی از او «برای تصدی یک وزارتخانه اجتماعی یا وزارت ورزش و جوانان» نام برده است.

دیوان محاسبات بانک مرکزی را «مقصر اصلی کاهش ارزش ریال» معرفی کرد

روزنامه‌های خراسان و تهران امروز گزارش دیوان محاسبات درباره «ضعف عملکرد بانک مرکزی در صیانت از ذخایر ارزی و کاهش ارزش ریال» را منتشر کرده‌اند.

به نوشته روزنامه تهران امروز، دیوان محاسبات کشور گزارشی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد «بانک مرکزی در تلاطم ارزی سال ۹۰ و متعاقب آن کاهش ارزش ریال مقصر اصلی است و اگر این بانک وارد فعالیت‌های دلال‌گونه نمی‌شد، ارزش ریال تا این حد سقوط نمی‌کرد».

این روزنامه یادآوری کرده است که «ارزش ریال از زمستان سال ۹۰ رو به کاهش گذاشت، به‌ گونه‌ای که تا پایان سال ۹۱ ریال ایران بیش از ۷۰ درصد ارزش خود را برابر ارزهای معتبری چون دلار و یورو از دست داد»، اما اکنون دیوان محاسبات نتایج تحقیقات درباره دلایل سقوط ارزش ریال را در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۰ منتشر کرده است.

تهران امروز با تاکید بر این که «بانک مرکزی دلار دولتی را با نرخ گران‌تر در بازار آزاد به فروش رسانده و زمینه را برای سودجویی خود بانک و صرافان و دلالان فراهم کرده و در عوض ریال ایران سقوط کرده است»، نوشته که «پیش از این انتقادات زیادی به بانک مرکزی شده بود و برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی بر این باور بودند بانک مرکزی در نقش یک دلال عمل کرده است و اکنون دیوان محاسبات همین موضوع را تایید کرده است».

به نوشته روزنامه خراسان، دیوان محاسبات کشور در «گزارش تفریغ بودجه ۹۰» تاکید کرده است که «بانک مرکزی در سال ۹۰ ارزهای خریداری شده به نرخ خرید ارز مرجع را با نرخ‌های بالاتر به فروش رسانده و سود سرشاری نصیب بانک مرکزی، بانک‌های دریافت‌کننده ارز و صرافی‌ها شده است».

این روزنامه با تاکید بر این که «عملکرد بانک مرکزی در عدم رعایت قانون پولی و بانکی موجب کاهش ذخایر ارزی کشور و در نهایت کاهش ارزش پول ملی شده است»، یادآوری کرده که گزارش دیوان محاسبات از دی‌ماه سال ۹۱ در اختیار هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار داشت، اما «بنا به دلایل و مصالحی این گزارش در مجلس قرائت نشد».

روزنامه خراسان همچنین به نقل از گزارش دیوان محاسبات نوشته است: «ارزش نفت خام و میعانات گازی صادراتی سال ۱۳۹۰ جمعا بالغ بر ۱۰۲٫۹ میلیارد دلار بوده که میزان وصولی در سال ۱۳۹۰ طبق گزارش تفریغ بودجه بالغ بر ۹۴٫۶ میلیارد دلار بوده است»، اما تنها «۷۸ درصد ارزش نفت صادراتی در سال ۹۰ وصول شده است».

این روزنامه همچنین از «عدم واریز مبلغ ۱۸هزار و ۳۵۳ میلیارد و ۳۳۸ میلیون ریال به حساب خزانه کل کشور» خبر داده و تاکید کرده است که بنا بر گزارش دیوان محاسبات دولت در سال ۹۰ تنها «۳۵ درصد احکام ماده واحده قانون بودجه را رعایت کرده و در ۶۵ درصد موارد احکام ماده واحده به طور کامل رعایت نشده و یا اهداف قانونگذار محقق نشده است».

رئیس دانشکده داروسازی تهران: دولت، مقصر اصلی بحران دارویی کشور

روزنامه قانون از قول رسول دیناروند رئیس دانشکده داروسازی تهران نوشته است: «دولت، مقصر اصلی بحران دارویی کشور» است.

به نوشته این روزنامه، «آخرین وعده‌های دولت دهم برای رفع مشکلات دارو و درمان کشور هم مشکل‌گشا نشده و روزی نیست اخباری از کمبود دارو در کشور نشنویم و با این حال، مسئولان دولتی همچنان بر طبل وعده‌ها می‌کوبند».

روزنامه قانون همچنین از قول رسول دیناروند رئیس دانشکده داروسازی تهران نوشته است: «کمبود دارو در کشور سه رقمی است و قیمت رسمی داروها نیز به طور متوسط ۴۰ درصد افزایش یافته است و قیمت برخی اقلام تا ۸۰ درصد هم اضافه شده است».

به گفته رسول دیناروند،‌ «اتفاق عجیبی که اکنون افتاده، این است که بیمه‌ها این افزایش قیمت رسمی دارو را نپذیرفته‌اند و مابه‌التفاوت آن را پوشش نمی‌دهند»، به همین دلیل «سهم مردم از افزایش قیمت داروها به صورت واقعی بیش از ۴۰ درصد باشد که اتفاق عجیبی است».

رئیس دانشکده داروسازی تهران با تاکید بر این که «مشکلات موجب نارضایتی و ناراحتی مردم شده است و آنان را در پیدا کردن داروهای مورد نیاز خود با مشکل مواجه کرده است» به روزنامه قانون گفته است: «مشکلات دارویی فعلی کشور مسئله حادی نیست که یک دفعه ایجاد شده باشد و طی مثلاً مدت یک یا دو هفته بتوان آن را حل کرد»، بلکه یک بیماری مزمن است و «وزارت بهداشت با وجود تحریم‌های سال‌های اخیر و مشکلاتی که قابل پیش‌بینی بود به موقع اقدام نکرده است».

روزنامه قانون از قول رسول دیناروند از «تصمیمات دقیقه ۹۰ دولت» درباره دارو انتقاد کرده و نوشته است: «در دولت دهم برای کنترل بازار دارو و تأمین آن کار مناسبی صورت نگرفت، و مسئولان دولت دهم زمانی که همه مسائل و مشکلات برملا شد و پیش‌بینی‌هایی که کارشناسان داشتند به وقوع پیوست، شروع به اقدام کردند که نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب است».

آزادی مردانه: استقبال از تیم ملی فوتبال بدون حضور زنان

روزنامه ابتکار ضمن انتشار عکسی از مراسم استقبال از اعضای تیم ملی فوتبال در گزارشی با تیتر «آزادی مردانه» خبر داده است که استقبال از ملی‌پوشان «بدون حضور زنان انجام شد».

به نوشته این روزنامه، در حالی که کمتر از دو ماه پیش در یک مراسم جنجالی که دولت با عنوان «تجلیل از دست‌اندرکاران سفرهای نوروزی» در ورزشگاه آزادی برگزار کرد ورود زنان به همراه مردان آزاد بود، روز چهارشنبه مراسم استقبال از ملی‌پوشان تیم فوتبال ایران پس از راهیابی به جهام جهانی برزیل، در غیبت زنان علاقه‌مند برگزار شد تا ورزشگاه آزادی در فضایی مردانه از افتخارآفرینان فوتبال ملی استقبال کند.

روزنامه ابتکار با اشاره به این که چنین ممنوعیتی با «اعتراض تعدادی از زنان و دختران» مواجه شد، نوشته است: «بیش از ۵۰ تن از بانوان فوتبال‌دوست با تجمع در مقابل در غربی ورزشگاه آزادی خواهان حضور در جشن حضور تیم ملی در جام جهانی شدند».

این روزنامه در عین حال نوشته است که مقام‌های مسئول با اعلام این که «این مراسم برای آقایان ترتیب داده شده است» از ورود زنان و دختران به ورزشگاه آزادی جلوگیری کرده و ماموران نیروی انتظامی آن‌ها را «هدایت» کردند.
XS
SM
MD
LG