لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

بیش از نیمی از مخازن سدهای ایران خالی از آب است


وزارت نیروی ایران روز شنبه، ۱۶ اسفند، از کاهش ۱۶ درصدی ورود آب به مخازن سدهای کشور از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون خبر داده و اعلام کرد که ۵۹ درصد مخازن سدهای بزرگ کشور خالی از آب است.

همزمان با این گزارش، وزیر نیروی ایران نیز خبر داد که با درخواست این وزارتخانه از شورای‌عالی آب، دستور تشکیل «ستاد بحران خشک‌سالی» در استان‌های ایرانصادر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، از ابتدای سال آبی جاری حجم آب ورودی به مخازن سدهای ایران به ۹ میلیارد و ۴۹۰ میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۱ میلیارد و ۳۳۰ میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

بر پایه گزارش وزارت نیرو، ورود آب به سدهای بزرگ کشور از ابتدای مهرماه امسال تاکنون ۱۶ درصد کاهش یافته است.

بر این اساس، حجم آب موجود در مخازن سدهای ایران هم‌ اکنون با دو درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۲۰ میلیارد و ۱۷۰ میلیون مترمکعب است.

آب ذخیره شده در مخازن سدهای ایران در زمان مشابه سال گذشته، معادل ۲۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

به گزارش وزارت نیرو، ظرفیت مخازن سدهای ایران در زمان کنونی ۴۸.۸ میلیارد مترمکعب است که تاکنون تنها ۴۱ درصد این ظرفیت پر شده است.

روز سه‌شنبه، ۲۱ آبان ۹۲، نیز رسانه‌های ایران از وضعیت «هشدارآمیز سدهای کشور» خبر داده و نوشته بودند که حجم آب ۷۶ سد ایران به کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت مخزن این سد‌ها رسیده است.

در همین حال یعقوب همتی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی شرکت مدیریت منابع آب ایران، روز شنبه، ۱۸ بهمن، خبر داده بود که از ابتدای سال آبی (مهر ۹۳ تا نیمه بهمن‌ماه) بارندگی در ایران نسبت به سال آبی گذشته ۲۷ درصد و نسبت به «متوسط درازمدت» ۲۶ درصد کاهش داشته ‌است.

روز شنبه همچنین وزیر نیروی ایران گفت: «در کلان‌شهرهای کشور همچون کرمان، بندرعباس، همدان، تهران و اصفهان شرایط ویژه‌ای از نظر تامین آب شرب برقرار است که نیازمند اقدام فوق‌العاده هستیم.»

به گزارش وب‌سایت وزارت نیرو، حمید چیت‌چیان با اشاره به تشکیل «ستاد بحران خشک‌سالی» در استان‌های ایران افزود: «با درخواست وزارت نیرو از شورای ‌عالی آب، هم‌اکنون دستور تشکیل این ستاد‌ها با اولویت تامین آب شرب در استان‌های کشور صادر شده است و باید از تمامی ظرفیت ملی در این ستاد‌ها استفاده کنیم.»

به گفته آقای چیت‌چیان، برنامه‌ریزی برای تامین آب کلان‌شهر‌ها در تابستان سال آینده از چند ماه پیش در دستور کار قرار گرفته است.

با نزدیک شدن فصل بهار، هشدار مسئولان در ایران درباره کمبود آب آشامیدنی در شهرهای بزرگ نیز افزایش یافته است.

از جمله حمیدرضا جانباز، معاون وزیر نیرو، روز جمعه، ۸ اسفند، خبر داده بود که سه شهر بندرعباس، سنندج و کرمان از نظر تامین آب آشامیدنی در «وضعیت قرمز» قرار دارند و در ۵۴۷ شهر دیگر نیز «در بدبینانه‌ترین حالت تنش آبی» پیش‌بینی شده است.

XS
SM
MD
LG