لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۸

صدور بیش از یکصد تن آبگوشت در شش ماه اول سال


بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی٬ ایران در شش ماه منتهی به شهریورماه سال جاری٬ بیش از یکصد و یازده تن آبگوشت صادر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان در خبری که روز شنبه، ۲۲ آبان، منتشر کرد ارزش دلاری این میزان صادرات آبگوشت را ۴۳۰ هزار و ۶۷۷ دلار گزارش کرد.

ارزش ریالی این غذای سنتی صادراتی نیز بیش از ۱۳ میلیارد ریال اعلام شده است.

بر اساس این گزارش٬ ایران این محصول سنتی خود را به افغانستان، امارات متحده عربی، بریتانیا، آلمان، عراق، استرالیا، نیوزیلند، کویت و لبنان صادر کرده است.

بیشترین میزان آبگوشت صادراتی با حدود ۷۵ هزار کیلوگرم به عراق صادر شده و بعد از آن افغانستان با نزدیک به ۱۲ هزار کیلوگرم در رده دوم متقاضیان این محصول قرار دارد.

دو کشور غربی آلمان و بریتانیا نیز هر یک به ترتیب با حدود شش هزار کیلوگرم و یک‌هزار و ۳۱۰ کیلوگرم از واردکنندگان آبگوشت ایرانی به شمار می‌روند.

آبگوشت ایرانی در سرزمین‌های دوردستی چون استرالیا و نیوزیلند هم به ترتیب با بیش از هشت هزار و بیش از دو هزار کیلوگرم٬ دارای مشتری بوده است.

آبگوشت یا دیزی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که در طبخ آن از گوشت و دنبه گوسفند، گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی و برخی حبوبات از قبیل نخود و لوبیا و لیمو استفاده می‌شود.

این غذا در نقاط مختلف کشور با محتویات متفاوتی از جمله کشک٬ گندم و بلغور و ادویه‌های مختلف پخته می‌شود و با نان‌های سنتی از جمله سنگک و پیاز و ترشی و سبزی خوردن سر سفره گذاشته می شود.

وب‌سایت تابناک پیشتر به نقل از شماری از مردم‌شناسان نوشته بود که آبگوشت باید به عنوان میراث فرهنگی ایران به ثبت برسد.

معصومه ابراهیمی٬ مدير سابق بخش مردم‌شناسی دانشنامه ايران در مركز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، با اشاره به آن چه «زبان غذا» می‌نامد می‌گوید: «غذاها می‌توانند به طور نمادين و رمزی ساختار فرهنگی و انگاره‌های دينی ـ‌ آئينی جامعه‌مان را با زبانی ويژه بازگو كنند.»

وی افزود: «بيش از ۵۰ نوع ضرب‌المثل در مورد ديزی و بيش از ۲۰ نوع ضرب‌المثل در مورد آبگوشت وجود دارد كه اين تعداد نشان‌دهنده اهميت فراوان و مردمی بودن اين غذا در فرهنگ ايرانی است.»

XS
SM
MD
LG