لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۵

واکنش‌ها به بازی با ازبکستان؛ نتیجه «شگفت‌انگیز» پایانی بر «هفته سیاه»


در روزی که تیم ملی فوتبال ایران می‌توانست با غلبه بر ازبکستان مسیر صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را هموار کند، در ورزشگاه آزادی و برخلاف انتظارات و پیش‌بینی‌ها، مغلوب این تیم شد.

وب‌سایت فیفا پیروزی ازبکستان مقابل ایران را نتیجه‌ای عجیب و شگفت‌انگیز خوانده است. رسانه‌های خبری در ایران هم این شکست را پایانی بر «هفته سیاه» فوتبال ایران نامیدند. اشاره آنها به ناکامی‌های متوالی تیم ملی جوانان ایران در مسابقات جوانان آسیا و تیم ملی فوتسال در جام جهانی ۲۰۱۲ تایلند بود.

به‌رغم آن که هنوز سه بازی دیگر تا پایان این رقابت‌ها باقی مانده و از هر گروه دو تیم می‌توانند جواز حضور مستقیم در جام جهانی را دریافت کنند، موجی از ناامیدی در رسانه‌های مکتوب، سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی ایران دیده می‌شود. تخمین باور عمومی در صعود به جام جهانی که پس از پیروزی مقابل کره جنوبی تقریباً به صد درصد رسیده بود، با شکست مقابل ازبکستان تا نزدیکی‌های هیچ، تنزل می‌یابد!

اما در بازی ایران و ازبکستان، قضاوت داور اماراتی و کمک اولش که او نیز اهل امارات است بحث‌برانگیز بود. در نیمه اول گل محمد نوری آف‌ساید اعلام شد که به گواه کار‌شناسان بین‌المللی داوری در فوتبال ایران، این گل صحیح بوده است.

در همین زمینه فدراسیون فوتبال ایران شکایتی مبنی بر اعتراض به عملکرد تیم داوری تنظیم و به فیفا ارسال کرده است. کمیته داوران این فدراسیون اعلام کرده است که چند بار صحنه گل را بررسی کرده و درباره صحت و سلامت گل به یقین رسیده است. طبق اعلام فدراسیون، حتی یکی از ناظران فیفا نیز فیلم را دیده و سالم بودن گل محمد نوری را تأئید کرده. فیلم مجموعه اشتباهات داور همراه با نامه به فیفا فرستاده شده است.

در همین حال کارلوس کی‌روش پس از پایان بازی راهی پرتغال شده است. با توجه به در پیش بودن رقابت‌های غرب آسیا در آذرماه، او در دو هفته‌ آینده به تهران بازمی‌گردد. خبرگزاری ایسنا نوشته است که سرمربی تیم ملی ایران به دلیل عدم پرداخت مطالباتش از فدراسیون ایران ناراضی است.

رسانه‌های رقیب چه نوشتند؟

در لبنان که یکی از تیم‌های هم‌گروه ایران است روزنامه الدستور نوشت: باخت عجیب ایران از ازبکستان وضعیت گروه اول را برای صعود مدعیان پیچیده کرد. ازبک‌ها که در تهران میزبان قدرتمند خود را شکست دادند، به صدر گروه رسیدند و موقعیت مطلوبی برای صعود به‌ دست آوردند. از نگاه این روزنامه غیر از کره جنوبی، بخت سایر تیم‌ها از جمله لبنان نیز همچنان محفوظ است.

روزنامه فرانسوی‌زبان «دوژور» لبنان هم نوشت: با این باخت که دومین ناکامی ایرانی‌ها در مسیر جام جهانی است وضعیت تیم کی‌روش برای صعود، بیش از پیش به خطر افتاد.

در کره جنوبی هم که دیگر هم‌گروه ایران است، روزنامه چوسان نوشت: انتظار می‌رفت ایرانیان در خانه و پس از برد مقابل کره‌ جنوبی در ماه گذشته، با حمایت تماشاگران پرشمار خود برد دیگری را کسب کنند، اما چهارشنبه شب این باور شکل عینی به خود نگرفت. زیرا ازبک‌ها به طرز شگفت‌انگیزی مقابل تیم قدرتمند ایران پیروز شدند.

این روزنامه در ادامه گزارش خود آورده است: ایران با توجه به امتیاز زمین و تماشاگر بیشتر از مهمان صاحب توپ بود و موقعیت‌های گل قابل توجهی هم داشت. اما ازبک‌ها از کمترین فرصت‌ها به بهترین شکل استفاده کردند تا انتقام شکست بازی رفت را بگیرند.

در سایر رسانه‌های منطقه، روزنامه‌ الاقتصادیه عربستان ناکامی ایران را باعث داغ شدن تنور رقابت در گروه نخست دانست. سایت الکاس قطر هم به موقعیت مشابه ایران و قطر در جدول رده‌بندی و دیدار بعدی ایران که در دوحه مقابل قطر برگزار خواهد شد اشاره کرده است.

سایت المستقله بغداد هم نوشت: ازبکستان با تک‌گل باکایف و ارسال زیبای سرور جباروف در ورزشگاه آزادی انتقام گرفت تا با هشت امتیاز به تنهایی در صدر جدول رده‌بندی قرار بگیرد. این سایت به گل مردود، اما مشکوک تیم ملی ایران نیز اشاره کرده است.
XS
SM
MD
LG