لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

چه بر سر استقلال و پرسپولیس آمده است؟ گفت‌وگو با نامجو مطلق


مجید نامجو مطلق
مجید نامجو مطلق
با حذف تیم‌های استقلال و پرسپولیس از دور مسابقات باشگاه‌های آسیا، قانع‌ شدن استقلال به جایگاه سومی در لیگ بر‌تر و جایگاه بسیار پایین‌تر پرسپولیس در لیگ داخلی ایران، این فصل فوتبالی برای هواداران پرشمار و پرشور این دو تیم عملا به پایان رسید.

رادیوفردا در گفت‌وگو با مجید نامجومطلق، ملی‌پوش سال‌های نه چندان دور فوتبال ایران که پیراهن هر دو تیم آبی و قرمز را هم پوشیده، نخست از او می‌پرسد که چه بر سر استقلال و پرسپولیس آمده و چرا در صحنه مسابقات داخلی و آسیایی، این دو تیم پایان غم‌انگیزی را برای هواداران خود رقم زدند.

مجید نامجو مطلق: امسال این دو تا تیم حواشی زیادی داشتند که متاسفانه در شروع فصل مخصوصا تیم پرسپولیس دچار یک سری مشکلات مدیریتی شد و برای انتخاب مربی تنش‌هایی در مجموعه این تیم به وجود آمد.

آقای نامجو مطلق، اما برای مسابقات باشگاه‌های آسیا آقای دنیزلی آمد و تیمی شکل گرفت که گفتند این تیم آسیایی است، اما این تیم چرا حذف شد؟

متاسفانه این تیم در شروع کار دچار مشکلات و حواشی زیادی شد و‌‌ همان طور که می‌دانید تیمی که در شروع فصل دچار مشکل شود، جمع و جور کردنش و دوباره به اوج رساندنش خیلی سخت است.

درباره استقلال چه می‌توان گفت؟ استقلال که امسال تیم رویایی و «کهکشانی» بود و شاید اگر بازیکنان داخل زمین و نیمکت استقلال را با هر تیمی مقایسه کنید، می‌شود گفت که استقلال دو تیم است در برابر یک تیم. درباره استقلال چه می‌گویید؟

ببینید. استقلال شروع خیلی خوبی داشت. این تیم در فصل اول توانست با اختلاف ۹ امتیاز نسبت به سپاهان در صدر جدول قرار بگیرد.

ولی این تیم هم دچار مشکلات و حواشی شد. مصدومیت دو سه تن از بازیکنان تیم استقلال و رفتن فرهاد مجیدی از یک سو و تنشی که بین جباری و باشگاه و کادر فنی به وجود آمد، تیم را کاملا به حاشیه برد.

من فکر می‌کنم که اگر کادر فنی این تیم تصمیمات درست‌تری می‌گرفت هیچ ‌گاه این تیم دچار این مشکلات نمی‌شد. این تیم امسال همه شرایط را برای کسب آقایی در فوتبال ایران و حتی آسیا را داشت.

امسال سپاهان برای سومین سال پیاپی قهرمان ایران شد. در صحنه مسابقات باشگاه‌های آسیا در سال گذشته تیم ذوب‌آهن فینالیست شد و امسال هم سپاهان دارد به سرعت به پیش می‌رود. این مسئله نشان می‌دهد که شاید قطب فوتبال ایران از پایتخت به اصفهان منتقل شده است؟

من فکر می‌کنم که ساختار تیمی سپاهان الان چند سال است که در فوتبال ایران دارد حرف اول را می‌زند. نظم و انضباطی که در این تیم حاکم است و عواملی که به عنوان مسئولین این تیم دارند کار می‌کنند، آدم‌های خیلی واردی هستند.

نوع نگرش حرفه‌ای که در این باشگاه هست هم از نظر باشگاه‌داری و هم از نظر تیم‌داری و هم از نظر امکانات، قابل توجه است.

اگر به خاطر داشته باشید در دوره‌هایی که تیم ملی ایران به صدر آسیا و مقام قهرمانی لیگ رسید، در کنار تیم ملی این تیم‌های استقلال و پرسپولیس بودند که تیم‌های قوی‌ای بودند.

ولی متاسفانه این شرایط دیگر بر تیم ما حاکم نیست. الان تیم‌هایی مثل تیم سپاهان وارد عرصه کار شده‌اند که در این مسیر هم هزینه می‌کنند و هم خیلی خوب مدیریت می‌کنند.

آقای نامجو مطلق، به زبان فوتبالی اگر تیمی در یک مسابقه عقب می‌افتد گفته می‌شود که باید به بازی برگردد. اگر در سطح کلی بخواهیم نگاه کنیم شما فکر می‌کنید استقلال و پرسپولیس با این شرایطی که دارند در فصل آینده می‌توانند به فوتبال ایران برگردند یا خیر؟

قطعا این طور است. ولی من فکر می‌کنم این دو تیم متحول بشوند. هم از نظر مدیریتی و هم از نظر فنی. تیم پرسپولیس اگر بخواهد برای سال دیگر نظر تماشاگرانش را جلب کند و در فوتبال ایران به نتایج خوبی برسد، باید یک خانه‌تکانی اساسی بکند.

خیلی‌ها اعتقاد دارند که بسیاری از بازیکنانی که در حال حاضر در تیم پرسپولیس بازی می‌کنند، توان پوشیدن پیراهن تیم پرسپولیس را از نظر فنی ندارند.

ولی آن ور قضیه هم تیم استقلال با توجه به مهره‌ها و بازیکنانی که داشت و به قول شما همه از آن تیم به عنوان یک تیم کهکشانی نام می‌بردند، چون مدیریت موفقی نداشت دچار مشکل گردید و متوقف شد.

درباره استقلال شما معتقدید که این تیم نیاز به خانه‌تکانی در کادر مدیریت یا کادر فنی دارد؟

بله. همین طور است. شما وقتی بازیکن‌سالاری را در تیم رواج می‌دهید، وقتی از یک مورد گذشت دیگر جمع و جورکردنش خیلی سخت خواهد شد.

ما به کرات دیدیم حواشی‌ای که بازیکنان تیم استقلال برای این تیم به وجود آوردند، اجازه کمر راست کردن به تیم را نداد. ستاره باید در اختیار تیم باشد، نه تیم در اختیار ستاره.
XS
SM
MD
LG