لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

هشدار امام جمعه به روحانی: مبادا نظام به انحطاط زمان اصلاحات بازگردد


محمدعلی موحدی کرمانی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران، به وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم و تحقیقات در دولت حسن روحانی هشدار داد که اجازه ندهند فضای فرهنگی دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی تکرار شود.

گزارش خبرگزاری فارس در روز جمعه، ۱۹ اردیبهشت، بیان می‌کند که آقای موحدی کرمانی برای توصیف وضعیت فرهنگی ایران در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی واژه «انحطاط» را به کار برده است.

وی اظهار داشت: «به وزارت ارشاد، علوم و رسانه‌ها هشدار می‌دهم مبادا نظام ما به انحطاط اخلاقی و فرهنگی زمان اصلاحات بازگردد؛ مراقب باشید.»

در ایران از دو دولت‌ محمد خاتمی به عنوان دولت‌های «اصلاحات» یاد می‌شود که سیاست‌های آن با مخالفت شدید محافظه‌کاران نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی همراه بود.

محافظه‌کاران داخل ایران همچنین از آقای خاتمی به عنوان یکی از رهبران جنبش اعتراضی سال ۱۳۸۸ نام می‌برند و خواستار برخورد حکومت با او هستند، چنان که حتی دیدار نوروزی علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با او باعث احضار آقای جنتی به مجلس شورای اسلامی شد.

آیت‌الله موحدی کرمانی نیز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران اشاره‌ای به اعتراضات سال ۱۳۸۸ داشت و خطاب به دولت حسن روحانی گفت: «مبادا مدیرانی که در فتنه ۸۸ نقش اساسی داشته و ساختارشکنی کردند به کار گرفته شوند.»

وی در ادامه سخنان خود بار دیگر به دولت هشدار داد: «مبادا اباحه‌گری در رسانه‌ها ترویج شود و دولت ساکت و تماشاگر باشد. مبادا مبانی دینی در رسانه‌هایی که از بیت‌المال تغذیه می‌شوند، زیر سوال رود.»

اظهار نظرهای حسن روحانی درباره فرهنگ و سیاست‌های فرهنگی دولت او موج انتقادات محافظه‌کاران علیه او را در روزهای اخیر به دنبال داشته است.

آقای روحانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرده که او در پی سانسور دولتی نیست و این که «صاحبان فرهنگ نیاز به گشت ارشاد ندارند».

تنها چند روز قبل از آن نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بار دیگر بحث سپرده شدن ممیزی کتاب به ناشران را مطرح کرده بود که به معنای کم‌رنگ شدن نظارت دولت بر فرایند انتشار کتاب خواهد بود.

این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی بر نظارت نهادهای حکومتی در حوزه فرهنگ تاکید می‌کند و می‌گوید که دولت باید نقش هدایت‌کننده ایفا کند.

در این دوره نمایشگاه کتاب تهران نیز به روال دوره‌های قبل چندین کتاب از غرفه‌ها جمع‌آوری شد در حالی که این آثار مجوز انتشار داشتند.

برخی از این آثار عبارتند از «کودتا» نوشته یرواند آبراهامیان با ترجمه ناصر زرافشان، «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» نوشته دارن عاصم اوغلو و جیمز رابینسون با ترجمه محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور و ویراستاری علیرضا بهشتی شیرازی، «زنان فراموش‌‌شده» اثر منصور کوشان، «ما یک سر و گردن از تفنگ‌ها بلندتریم» اثر شاهرخ تندرو صالح و مجموعه شعر «دوران بعد از باران، قبل از تبعید» اثر مهدی موسوی.
XS
SM
MD
LG