لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

در ادامه افزایش قیمت سوخت، قیمت گاز مایع «دو برابر شد»


در پی افزایش ۲۰ درصدی قیمت گاز طبیعی برای مشترکان خانگی در ایران، دولت جمهوری اسلامی بهای سه فراورده اصلی نفتی را نیز افزایش داد. به دنبال این اقدام،‌ بهای گاز مایع دو برابر شد.

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه، ۱۳ فروردین‌ماه، با استناد به مصوبه دولت گزارش داد که از ابتدای فروردین سال جاری قیمت گاز مایع «ال‌پی‌جی» با سیلندر ١١ کیلویی در ازای هر کیلو ٢١٠ تومان و در سیلندرهای بیش از ١١ کیلو و مخازن بالک هر کیلو ٦٥٠ تومان تعیین شده است.

به این ترتیب قیمت گاز مایع برای مصرف خانگی از ۱۰۰ تومان سال گذشته با بیش از دو برابر افزایش به ۲۱۰ تومان رسیده است.

گاز مایع «ال‌پی‌جی» (بوتان و پروپان) مستقیما از نفت تولید می‌شود.

همچنین از ابتدای امسال قیمت هر لیتر نفت سفید ویژه مصرف خانگی ١٥٠ تومان و قیمت هر لیتر نفت کوره نیز ٢٥٠ تومان اعلام شد. با این حساب قیمت نفت سفید و نفت کوره برای مصرف خانگی هر یک ۵۰ تومان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

افزایش قیمت فراورده‌های نفتی در چهارچوب بودجه سال ۹۳ انجام گرفته که به دولت اجازه می‌دهد با افزایش قیمت حامل‌های انرژی ۴۸ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.

در حالی که در بودجه سال گذشته ایران این رقم ۳۸ هزار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تصویب شده بود، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در بهمن‌ماه اعلام کرد که به دلیل عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۲ حدود هشت هزار میلیارد تومان از این رقم تحقق پیدا نکرده است.

در همین حال قیمت بنزین نیز به گفته علی‌محمد احمدی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، احتمالا طی ماه جاری با ۳۰ درصد افزایش به هزار تومان رسیده و تک‌نرخی خواهد شد.

هنوز میزان افزایش قیمت گازوئیل و «سی‌ان‌جی» در کشور مشخص نیست، اما خبرگزاری مهر زمان آن را بر اساس «پیش‌بینی‌ها» اردیبهشت‌ماه مشخص کرده است.
XS
SM
MD
LG