لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

زمین‌خواری در گردنه حیران: ارسال پرونده بخشدار به دادگاه


یک ماه پس از اتهام‌زنی نمایندگان آستارا و اردبیل در مجلس به یکدیگر درباره زمین‌خواری در گردنه حیران، رئیس سازمان امور اراضی کشور از ۳۰۰ مورد ساخت‌وساز «غیرمجاز» در این روستا خبر داده و گفت که پرونده بخشدار این منطقه به دادگاه ارسال شده است.

پرونده زمین‌خواری در گردنه حیران پس از آن مطرح شد که صفر نعیمی رز، نماینده آستارا، و کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس، یکدیگر را به زمین‌خواری در این منطقه متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، قباد افشار، رئیس سازمان امور اراضی، روز شنبه، ۷ شهریور، با بیان جزئیاتی از صد مورد ساخت‌وساز «غیرمجاز» گفت که پرونده ۲۰۰ مورد ساخت‌وساز «غیرمجاز» دیگر نیز در دست بررسی است.

وی با بیان این که محدوده طرح «هادی روستایی» در روستای حیران «پنج برابر بیشتر» از میزان مورد نیاز تعیین شده افزود: «نیاز این روستا برای اجرای طرح هادی و ساخت مسکن و خدمات عمومی ۳۰ هکتار اعلام شده، اما ۱۳۰ هکتار نیز بیشتر از این میزان، ساخت‌وساز انجام شده است.»

به گفته آقای افشار، از ۳۰ هکتار مجوز تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، تنها هشت هکتار به فضای مسکونی اختصاص یافته است، اما دهیار و بخشداری این منطقه «بدون توجه به همه این موارد ۱۶۰ هکتار اضافه، پروانه صادر کرده‌اند».

در طرح‌های «هادی روستایی» محدوده و نحوه استفاده از زمین‌های روستاها برای کاربری‌های مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی تعیین شده است.

آقای افشار با اشاره به ۵۰ مورد ساخت‌وساز «غیرمجاز» در این روستا، دهیار این منطقه را «متخلف» خوانده و گفت که وی برخلاف طرح مصوب، مجوز ساخت‌وساز در زمین‌های کشاورزی را صادر کرده است.

رئیس سازمان امور اراضی همچنین گفت که ۵۰ مورد ساخت‌وساز «غیرمجاز» دیگر در خارج از محدوده طرح «هادی روستایی» انجام شده که بخشدار این منطقه برای ۲۰ مورد از آنها پروانه صادر کرده است.

به گفته آقای افشار، سازمان امور اراضی برای بخشدار این منطقه و افراد متخلف «به طور همزمان» پرونده تشکیل داده و آنها را به دادگاه ارسال کرده است.

پرونده زمین‌خواری در گردنه حیران پس از آن مطرح شد که صفر نعیمی رز، نماینده آستارا، و کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس، یکدیگر را به زمین‌خواری در این منطقه متهم کردند.

صفر نعیمی رز روز پنج‌شنبه، ۲۲ مرداد، در یک برنامه تلویزیونی «خواهر، برادر و حسابدار» کمال‌الدین پیرمؤذن، نماینده اردبیل، را به نقش داشتن در زمین‌خواری در گردنه حیران متهم کرد.

پس از آن آقای پیرموذن ضمن تکذیب این اتهام اعلام کرد که نام ۶۵ زمین‌خوار از جمله «بستگان نزدیک» نماینده آستارا را به ریاست جمهوری ارائه کرده است.

«حیران» نام روستایی ییلاقی در شهرستان آستارا واقع در استان گیلان است. این روستا در فاصله ۳۰ کلیومتری آستارا قرار دارد.

حیران از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده و گردنه آن از مهم‌‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا است که در مسیر راه ارتباطی آستارا- اردبیل قرار دارد.

رئیس سازمان امور اراضی در سخنان روز شنبه خود همچنین با اشاره به ۲۰۰ مورد ساخت‌وساز «غیرمجاز» دیگر در گردنه حیران گفت که گروهی از سوی این سازمان در این منطقه «مستقر» شده‌اند تا «آنها را انطباق دهند».

به گفته آقای افشار، در صورتی که این ساخت‌وسازها خارج از طرح «هادی روستایی» باشد پرونده آنها به دادگاه ارسال می‌شود، اما اگر داخل طرح هادی باشد به «کمیسیون ماده ۹۹» معرفی خواهند شد.

کمیسیون ماده ۹۹ قانون شهرداری‌ها کمیسیونی است که از نمایندگان وزارت کشور، قوه قضائیه و وزارت مسکن و شهرسازی تشکیل شده و درباره تخریب و یا جریمه ساخت‌وسازهای غیرمجاز تصمیم‌گیری می‌‌کند.

XS
SM
MD
LG