لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

پورمختار: اراده‌ای برای مبارزه با زمین‌خواری وجود ندارد


محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس
محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران با اشاره به «مخالفت‌ها و مقابله‌ها» با کمیته این کمیسیون برای موضوع زمین‌خواری گفت که اراده‌ای برای مبارزه با این پدیده «وجود ندارد.»

در همین حال دبیر شورای عالی مناطق آزاد خبر داد که ۱۵۴ قرارداد «زمین‌خواری» در کیش که در دولت سابق منعقد شده بود در دولت حسن روحانی فسخ شده‌است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، دوشنبه ۲ شهریور، خبر داد که این کمیسیون از دو سال پیش کمیته‌ای را برای موضوع زمین‌خواری تشکیل داده اما فعالیت‌های این کمیته با «سختی و مخالفت‌ها و مقابله‌هایی» مواجه است.

محمد علی پور مختار اظهار داشت: «شرط اول در مبارزه با زمین‌خواری این است که افرادی که به دنبال مبارزه با زمین‌خواری هستند خودشان یا اطرافیانشان در زمین‌خواری‌ها ذی‌نفع نباشند. توصیه می‌کنم افرادی که خودشان یا اطرافیانشان مرتبط با پرونده‌های زمین‌خواری هستند وارد این موضوع نشوند. این افراد مبارزان خوبی نخواهند بود.»

وی نظارت‌ها بر پدیده زمین‌خواری را «ضعیف» خواند و گفت که مسئولان «اجرایی» کار خود را «به خوبی انجام نمی‌دهند.»

آقای پورمختار بدون اشاره به جزئیات گفت که اخیراً زمین‌خواری در منطقه‌ای «بکر» در یکی از شهرستان‌های اطراف تهران «در حال گسترش بوده» که جلوی آن گرفته شده‌است.

گفته‌های آقای پورمختار درحالی بیان می‌شود که در هفته‌های گذشته اتهامات متقابل صفر نعیمی رز، نماینده آستارا و کمال الدین پیرموذن، نماینده اردبیل، به یکدیگر دربارهٔ زمین خواری در منطقه گردنه حیران خبرساز شده‌است.

در ماه‌های گذشته نیز پرونده زمین‌خواری در منطقه آزاد قشم مطرح شده و براساس گزارش‌ها رضا موسوی و اسفندیار حیدری‌پور، دو مدیر عامل پیشین این منطقه درهمین رابطه دستگیر شده‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایلنا، اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، روز یک‌شنبه خبر داد که ۱۵۴ قرارداد واگذاری اراضی برای اجرای پروژه‌های عمرانی در منطقه آزاد کیش که «هیچ اقدامی» در آنها انجام نشده بود، در دو سال گذشته فسخ شده‌است.

به گفته آقای ترکان، این قراردادهای واگذاری زمین «جنبه واقعی نداشتند.»

مسئولان دولت و قوه قضائیه ایران بارها بر مبارزه با «زمین‌خواری» تأکید کرده‌اند و آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در اسفندماه ۹۳ از «زمین‌خواری و کوه‌خواری» در ایران به شدت انتقاد کرده بود.

این در حالی است که بخشی از نهادهای زیر نظر او از متهمان این پدیده هستند.

در شهریور ۹۳ محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، گفته بود که «سازمان اوقاف و امور خیریه به یک زمین‌خوار بزرگ تبدیل شده» است.

عزت‌الله خان محمدی، فرماندار شمیرانات، نیز دهم خردادماه گفته بود که ۸۱۴ هکتار زمین نیز از سوی نیروهای مسلح تصرف شده و به دور آن سیم خاردار کشیده شده‌است.

XS
SM
MD
LG