لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

سفر قریب‌الوقوع هیئتی از گروه حماس به ایران


محمود الزهار (چپ)
محمود الزهار (چپ)

رسانه‌های عربی از سفر قریب‌الوقوع یک هیئت جنبش فلسطینی حماس به ایران خبر می‌دهند.

روزنامه لبنانی السفیر روز جمعه، ۱۲ شهریورماه، در این باره نوشت که هیئت حماس برای این سفر آماده شده و به درخواست ایران، محمود الزهار یکی از اعضای آن خواهد بود.

محمود الزهار، وزیر خارجه اسبق دولت حماس، ساکن غزه است.

به نوشته السفیر، حماس برای اعزام هیئت، منتظر گشوده شدن مرز الرفح میان غزه با مصر بوده است.

دولت مصر اعلام کرده است که مرز الرفح را از روز شنبه، ۱۳ شهریور، بعد از دو ماه بسته بودن می گشاید. این مرز هفته گذشته تنها برای عبور زائران فلسطینی به سوی مناسک حج در عربستان، سه روز به طور موقت گشوده شد.

محمود الزهار که به نوشته السفیر جمهوری اسلامی ایران برای سفر او به ایران «تاکید» داشته یکی از مهره های حامی دیدگاه نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران در میان سران حماس است.

در همین حال رسانه های ایران نیز خبر دادند که محمد ماجدی رایزن اول سفارت ایران در لبنان روز جمعه با علی برکه نماینده حماس در لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی برکه پس از ملاقات با این دیپلمات ایرانی به خبرنگاران گفت: «برای حمایت از انتفاضه و مقاومت فلسطین، ضروری است که مناسبات دوستی با ایران ادامه یابد.»

خالد قدومی نماینده حماس در ایران نیز هفته گذشته در مصاحبه با رسانه های تهران گفته بود، «رابطه حماس با ایران، قوی و راهبردی است».

مناسبات مستحکم حماس و ایران از آغاز جنگ داخلی سوریه به سردی گرایید.

حماس، برخلاف حزب‌الله لبنان، درخواست ها برای قرار گرفتن در کنار حکومت بشار اسد را رد کرد و سوریه با مهر و موم کردن دفاتر حماس، سران این جنبش را عملا از سوریه اخراج کرد.

حماس که از بستر اخوان المسلمین شکل گرفته، هنوز از گروه‌هایی از معارضین در جنگ سوریه علیه حکومت بشار اسد پشتیبانی می کند.

از سوی دیگر، در هفته های اخیر که گزارش های بیشتری در مورد نزدیکی عربستان به اسرائیل منتشر شد، سران حماس از این امر انتقاد کرده و آن را به زیان منافع دنیای اسلام و اعراب دانستند.

موسی ابومرزوق، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس، روز پنج‌شنبه گذشته در سفر به الجزایر، از کشورهای اسلامی و عربی خواست «روابطآشکار و پنهان» خود با اسرائیل را قطع کنند.

در همین زمینه خسرو عروج، یکی از مشاوران فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، دو ماه پیش در گفت و گو با خبرگزاری مهر، در انتقاد از حماس گفته بود: «ما فکر می کردیم حماس پرچم مبارزه با اسرائیل را بلند کرده، اما دارد با اسرائیل سازش می کند.»

اما سپاه پاسداران ایران با صدور بیانیه ای در مورد سخنان خسرو عروج تاکید کرد که این اظهارات «شخصی و غیر رسمی» بوده و «تردیدی نیست که جنبش مقاومت اسلامی حماس در خطمقدم مقاومت و مبارزه ضد صهیونیستی ملت فلسطین قرار دارد».

حماس که شماری از مهره های اصلی آن از آغاز جنگ سوریه در دوحه قطر ساکن شدند، در سال های اخیر به عربستان نیز نزدیک شده و پادشاه عربستان با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار کرده بود.

مناسبات عربستان و ایران در یک سال اخیر به تیرگی شدید گراییده و از ۹ ماه پیش نیز مناسبات ریاض و تهران به طور کامل قطع شده و جنگ لفظی سران سعودی و ایران با شدت کامل ادامه دارد.

از سوی دیگر، حماس همواره تاکید کرده که از مناسبات خود با همه کشورها و عوامل، صرفاً به خاطر پیشبرد هدف های فلسطینیان استفاده می کند.

آخرین سفر هیئت حماس به ایران، حضور یک گروه دون‌پایه برای دیداری خصوصی در تسلیت مرگ مادر قاسم سلیمانی فرمانده شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران بود.

اما جمهوری اسلامی در دوره اخیر چند بار رمضان عبدالله شلح دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین را به تهران دعوت کرد و او با آیت الله علی خامنه ای رهبر و فرمانده کل قوای ایران نیز دیدار کرد.

در سال های سردی مناسبات ایران با حماس، شکل گیری جنبش جدیدی در میان فلسطینی های غزه با نام «الصابرین» نیز که برخی از سران آن شیعه شده اند، به ایران نسبت داده شد.

سران «الصابرین» این ارتباط ها را تایید می کنند؛ لوگوی الصابرین شباهت کاملی به آرم سپاه پاسداران و حزب الله لبنان دارد.

XS
SM
MD
LG