لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۹

اسرائیل فعالیت تشکل فلسطینی را به دلیل رابطه با ایران ممنوع اعلام کرد


آویگدور لیبرمن
آویگدور لیبرمن

اسرائیل موجودیت یک تشکل فلسطینی را به دلیل ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و «اجرای دستورات ایران» غیرقانونی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه، ۲۱ تیرماه، دستور غیرقانونی کردن این جنبش و ممنوعیت فعالیت آن را امضا کرد.

این تشکل «حرکت شباب» («نهضت جوانان») نام دارد.

به گفته اسرائیل، این تشکل هم اسرائیلی‌ها را هدف قرار می داد و هم درصدد بی‌ثبات کردن حکومت خودگردان فلسطینی و «ساقط کردن» تشکیلات تحت رهبری محمود عباس بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، به وزیر دفاع این کشور توصیه کرده بود که «حرکت شباب» را غیرقانونی اعلام کند.

این گزارش می گوید، شباک اطلاعات کافی در اختیار داشت حاکی از این که دستورات «حرکت شباب» از ایران و حزب‌الله لبنان می‌رسد.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل می گوید، شماری از حملات صورت گرفته اخیر در موج خشونت ماه‌های گذشته در شرق بیت المقدس و کرانه باختری، به دستور ایران و حزب‌الله صورت گرفته بود.

بیانیه وزارت دفاع اسرائیل که روز دوشنبه منتشر شد می‌گوید که «حرکت شباب» که زیر عنوان ظاهری «حرکت مدنی برای تغییر» برپا شده بود، عملا از سوی دو فعال خارج‌نشین فلسطینی هدایت می شد.

وزارت دفاع اسرائیل آقایان «منیر الاصلی» فلسطینی رانده شده به لبنان و «حلمی بلبیسی» فلسطینی رانده شده به اردن را مسئولان این نهضت معرفی کرده و آنها را به ارتباطبا ایران و حزب‌الله و دستور گرفتن از این دو عامل خارجی متهم کرده است.

اسرائیل مدعی است که این دو صدها هزار شِکِل (واحد پول اسرائیل) را در دو سال گذشته برای تشویق تحرکات فلسطینی‌های معترض حول مسجد الاقصی و بمب‌گذاری در جاده ها و حمله به اسرائیلی ها در شرق بیت المقدس، به مناطق فلسطینی نشین منتقل کرده بودند.

در موج خشونت های اخیر که هشتمین ماه خود را پشت سر گذاشته، چهل اسرائیلی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شده و اسرائیل نزدیک به ۱۵۰ فلسطینی را به اتهام تلاش برای حمله به اسرائیلی ها کشته و حدود صد فلسطینی دیگر را نیز در تظاهرات و برخوردهای کرانه باختری، شرق بیت المقدس و غزه کشته است.

«حرکت شباب» تازه‌ترین گروهی است که اسرائیل آن را خطری برای امنیت خود می داند.

اسرائیل ایران و حزب‌الله لبنان را نیز خطرهای بزرگ تری برای خود تلقی می کند. فرمانده کل ارتش اسرائیل به تازگی گفت، حزب‌الله «ملموس‌ترین خطر» برای اسرائیل است.

اسرائیل پیشتر نیز گفته بود، حرکت «انصار الصابرین» در غزه نیز از سوی ایران برپا شده و برخی از عوامل آن که در ایران تعلیم دینی و نظامی دیده اند، حتی شیعه شده اند.

«انصار الصابرین» لوگوی خود را از لوگوی سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله لبنان کپی‌برداری کرده و ارتباطات خود با ایران را نقطه قوت می داند.

تا پیش از این، بیشترین مقابله عملی اسرائیل با سازمان های فعال فلسطینی مانند حماس، جهاد اسلامی فلسطین و جبهه خلقی آزادی فلسطین در کرانه باختری و غزه بوده است.

ایران به تازگی رمضان عبدالله شلح دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین را نیز دوباره به تهران دعوت کرد که او با آیت الله خامنه ای هم ملاقات کرد.

رهبر ایران گفته است، جمهوری اسلامی افتخار می کند به هر عاملی در جهان که در برابر «رژیم صهیونیستی» بایستد، کمک کند و از گفتن این امر ابایی ندارد.

XS
SM
MD
LG