لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۵

سپاه برای فرمانده کشته‌شده حزب‌الله مراسمی در تهران برگزار می‌کند


مراسم بدرالدین در بیروت
مراسم بدرالدین در بیروت

سپاه پاسداران ایران سوم خرداد ماه اعلام کرد در روز سه‌شنبه مراسمی را برای مصطفی بدرالدین، فرمانده بلندپایه حزب‌الله لبنان که در سوریه کشته شده‌است، برگزار می‌کند.

در بیانیه سپاه پاسدران ایران که خبرگزاری تسنیم آن را منتشر کرده، فرمانده کشته‌شده حزب‌الله لبنان صاحب «قابلیت‌های برجسته در حوزه برنامه‌ریزی و طراحی عملیات حزب‌الله» توصیف شده‌است.

در این بیانیه، بدرالدین «الهام‌بخش مجاهدان و جهادگران» در آنچه «ناکام گذاشتن سیاست‌های منطقه‌ای نظام سلطه، صیهونیسم و مبارزه با تروریسم تکفیری» عنوان شده، توصیف می‌شود.

ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد است؛ شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان، که خود از هم‌پیمانان عمده تهران در منطقه هستند در کنار نیروهای ایرانی در سوریه حضور دارند و در نبردها با مخالفان اسد به قوای دولتی یاری می‌رسانند.

تقریبا عمده کشورهای منطقه، چه کشورهای عربی، چه ترکیه و نیز عمده کشورهای غربی، از آمریکا تا اروپا، مخالف بشار اسد به شمار می‌روند و خواستار کناره‌گیری او از قدرت هستند.

غرب و کشورهای منطقه از برخی گروه‌های مسلح در سوریه حمایت می‌کنند. در عین حال هم ائتلافی به رهبری آمریکا و هم نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن که گاه از حمایت روسیه برخوردار شده‌اند، با گرو‌ه‌های «حکومت اسلامی» و «جبهه‌النصره» درگیر شده‌اند.

ایران و دولت مرکزی سوریه مخالفان اسد را به طور عمده «تکفیری» می‌نامند. از منظر سازمان ملل، «حکومت اسلامی» و «جبهه‌النصره» گروه‌های «تروریستی» شناخته می‌شوند و آتش‌بس سوریه نیز شامل آنها نمی‌شود.

در بخشی از بیانیه سپاه پاسداران گفته شده بدرالدین پس از کشته شدن عماد مغنیه، «مسئولیت هدایت و رهبری شاخه نظامی حزب‌الله را برعهده گرفت».

مغنیه تقریبا یک دهه پیش کشته شد؛ بدرالدین از همان زمان فرمانده نظامی حزب‌الله بود. مغنیه از طراحان خطوط دفاعی حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ با اسرائیل به شمار می‌آید. نام او در میان متهمان بمب‌گذاری معبد یهودی در آرژانتین در دهه نود سده گذشته نیز دیده می‌شود.

حزب‌الله لبنان روز ۲۴ اردیبهشت‌ماه تائید کرده بود که مصطفی بدرالدین، در سوریه کشته شده است. این گروه، «تفکیری‌ها» را عامل مرگ بدرالدین معرفی کرده‌است.

بدرالدین نیز در فهرست سیاه تحریم‌های ایالات متحده بود. او یکی از مظنونان اصلی ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان به شمار می‌رفت و در کویت به اتهام دست داشتن در طراحی مجموعه‌ای از بمب‌گذاری‌ها به اعدام محکوم شده بود، هرچند در نهایت گزارش‌هایی منتشر شد که او از زندان گریخته است. [بیشتر بخوانید: فرمانده حزب‌الله که «همچون شبح رفت و آمد می‌کرد»]

XS
SM
MD
LG