لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

حسن نصرالله: حضور نظامی خود در سوریه را افزایش می‌دهیم


تصویری از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در سوریه
تصویری از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در سوریه

به دنبال کشته شدن فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان در سوریه، حسن نصرالله، رهبر این گروه وعده داد که حضور نظامی حزب‌الله در حمایت از بشار اسد در سوریه افزایش خواهد یافت.

به گزارش رویترز، آقای نصرالله، جمعه ۳۱ اردیبهشت و در جریان یک سخنرانی که از تلویزیون المنار پخش می‌شد، گفت که حزب‌الله «فرماندهان بیشتری» به سوریه اعزام خواهد کرد.

مصطفی بدرالدین، فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان در سوریه، هفته گذشته و در اثر انفجار خمپاره در نزدیکی فرودگاه دمشق کشته شد.

از او به عنوان فرمانده نظامی کل حزب‌الله و جانشین عماد مغنیه، فرمانده نظامی پیشین این گروه که توسط اسرائیل کشته شده بود، نام برده می‌شد.

این بار نیز در حالی که گزارش‌های اولیه از اسرائیل به عنوان عامل مرگ آقای بدرالدین نام بردند و حتی احمد وحیدی، وزیر دفاع سابق ایران گفت که اسرائیل تاوان این مسئله را می‌پردازد، اما گزارش‌های بعدی از مرگ این فرمانده حزب‌الله توسط گروه‌های مخالف بشار اسد خبر دادند.

حسن نصرالله هم در سخنان روز جمعه خود تأکید کرد که نشانه‌ای از کشته شدن مصطفی بدرالدین توسط اسرائیل وجود ندارد.

آقای بدرالدین متهم اصلی ترور رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان در سال ۲۰۰۵ بود و در فهرست سیاه تروریستی آمریکا نیز قرار داشت.

حزب‌الله لبنان، گروه سیاسی – نظامی مورد حمایت ایران، در سال‌های اخیر با اعزام رزمندگان خود به سوریه، از دولت بشار اسد در برابر مخالفانش حمایت کرده است.

منابع مختلف تخمین می‌زنند که در این مدت، هزار تا دو هزار نفر از نیروهای حزب‌الله در سوریه کشته شده باشند.

اما رهبر حزب‌الله لبنان در سخنان روز جمعه خود تأکید کرد: «مرگ هیچ کدام از فرماندهان ما، ما را از میدان نبرد دور نمی‌کند. این خون باارزش باعث می‌شود ما بزرگتر، قوی‌تر و ماهرتر در میدان نبرد حاضر باشیم».

آقای نصرالله همچنین گفت که نیروهای حزب‌الله تا «پایان جنگ در سوریه» در این کشور باقی می‌مانند.

XS
SM
MD
LG