لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۵

اجساد هفت نفر از کشته‌شدگان جنگ سوریه و عراق در ایران دفن شد


گزارش‌ها از ایران حاکی است که مراسم خاکسپاری یک فرمانده بسیج کشته شده در عراق و شش نفر از اتباع افغان و پاکستانی کشته شده در سوریه، در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در شهرهای اراک، قم و شهریار برگزار شده است.

به گزارش سایت «دفاع پرس» وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح ایران، مراسم خاکسپاری محمد هزاره از اتباع افغان کشته شده در سوریه روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت در شهریار برگزار شد.

خبرگزاری فارس نیز خبر داده که دو نیروی افغان و سه نیروی پاکستانی کشته شده در سوریه روز چهارشنبه در قم دفن شدند.

این خبرگزاری هویت این پنج نفر را یدالله صاعی و رحمت‌الله عظیمی از لشكر «فاطميون» و افتخار حسین، عبدالعلی اسدی و حسین احمدی از تيپ «زينبيون» اعلام کرده است.

لشکر «فاطميون» متشکل از افغان‌های مقیم ایران و «تیپ زینبیون» شامل پاکستانی‌های مقیم ایران است که از سوی جمهوری اسلامی ایران به صورت سازماندهی‌شده برای جنگ به نفع بشار اسد به سوریه اعزام می‌شوند.

پیش از این نیز گزارش‌های متعددی از تشییع و تدفین اجساد اعضای این دو گروه در نقاط مختلف ایران به ویژه استان‌های قم،خراسان رضوی و تهران منتشر شده بود.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز ۹ بهمن ۹۴ اعلام کرده بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هزاران افغان و برخی از آنها را «به زور» بسیج کرده و برای جنگ در کنار نیروهای هوادار بشار اسد به سوریه می‌فرستد.

پیشتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با خانواده‌های شماری از کشته‌های اعضای لشکر «فاطمیون» در سوریه دیدار کرده بود.

آقای خامنه‌ای در این دیدار قول داده بود که برخی مشکلات آنها از جمله امکان تحصیل فرزندان‌شان در مدارس ایران را شخصا پیگیری کند.

در همین حال مجلس ایران اردیبهشت امسال و هنگام بررسی لایحه «تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور» ماده‌ای را تصویب کرد که در صورت تأیید نهایی، به دولت اجازه می‌دهد به اعضای خانواده اتباع افغان که از سوی نیروهای نظامی ایران به سوریه اعزام شده و کشته شده‌اند، تابعیت ایرانی بدهد.

تاکنون گزارش دقیقی درباره نیروهای ایرانی، افغان و پاکستانی کشته شده در سوریه منتشر نشده است، اما عین‌الله تبریزی جانشین سابق فرمانده سپاه مازندران روز ۲۰ اردیبهشت بدون اشاره به تابعیت کشته‌شدگان، از مرگ دستکم ۱۲۰۰ «رزمنده» در درگیری‌های چهار سال اخیر سوریه خبر داده بود.

در همین حال به گفته فرماندهان سپاه پاسداران، پس از حمله نیروهای گروه جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه، در روز ۱۶ اردیبهشت به روستای استراتژیک «خان طومان»، ۱۳ نفر از نیروهای سپاه مازندران کشته و ۲۱ نفر مجروح شدند که جنازه ۱۱ تن از آنها همچنان در اختیار مخالفان بشار اسد است.

همچنین به گفته فرماندهان سپاه گیلان، شش نفر از نیروهای ایران نیز به اسارت در آمده‌اند.

در همین حال خبرگزاری ایسنا روز پنجشنبه اعلام کرد که تاکنون ۳۰ نفر از نیروهای سپاه مازندران در سوریه کشته شده‌اند.

در سالهای گذشته همچنین گزارش‌هایی درباره کشته شدن تعدادی از نیروهای ایرانی در عراق منتشر شده است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، روز چهارشنبه مراسم خاکسپاری علیرضا بابایی فرمانده اسبق یکی از گردان‌های بسیج اراک دراین شهر برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آقای بابایی روز ۲۵ اردیبهشت در فلوجه عراق بر اثر برخورد با «تله انفجاری» کشته شد.

تاکنون آمار دقیقی نیز از تعداد نیروهای ایرانی کشته شده در عراق منتشر نشده اما گزارش‌های منتشر شده حکایت از آن دارد که تعداد این نیروها بسیار کمتر از نیروهای ایرانی کشته شده در سوریه بوده است.

XS
SM
MD
LG