لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۱

نتانیاهو در دیدار با پوتین: نمی‌گذاریم سلاح به حزب‌الله برسد


پوتین و نتانیاهو در مسکو دیدار کرده‌اند
پوتین و نتانیاهو در مسکو دیدار کرده‌اند

بنیامین نتانیاهو که به دیدار رئیس‌جمهوری روسیه رفته بود، می‌گوید اسرائیل هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهد تا نگذارد سلاح‌های پیشرفته از سوریه و ایران به دست حزب‌الله لبنان برسد.

او در عین حال افزوده دولتش هر کاری لازم است انجام می‌دهد که در بلندی‌های جولان «جبهه تروریستی تازه‌ای» گشوده نشود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتانیاهو، دوم اردیبهشت‌ماه در مسکو، گفته است اسرائیل «خط قرمزهای روشن و مشخصی در مورد حفظ امنیت خود دارد».

سفر اخیر نتانیاهو به مسکو در حالی‌ست که ارتش اسرائیل از افزایش توانمندی گروه حزب‌الله لبنان ابراز نگرانی کرده است...
بیشتر بخوانید

دیدار نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهوری روسیه، در حالی‌ست که معاون ستاد کل ارتش اسرائیل، اظهار داشته توانمندی گروه حزب‌الله در «ایجاد خطر برای اسرائیل»، به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

روسیه از متحدان ایران است. ایران مهم‌ترین حامی حزب‌الله لبنان به شمار می‌رود. مقام‌های ایرانی در موارد مختلفی اسرائیل را تهدید به حمله کرده‌اند. از سوی دیگر سوریه و اسرائیل، از زمان اشغال بلندی‌های جولان در ۱۹۶۷ همچنان در وضعیت جنگی به سر می‌برند. اسرائیل، جولان را به شکل یک‌طرفه ضمیمه خاک خود کرده‌ و نتانیاهو به تازگی گفته است این منطقه همیشه در اختیار اسرائیل می‌ماند، آنچه با انتقاد دولت مرکزی دمشق روبه‌رو شده است. [بیشتر بخوانید]

نخست‌وزیر اسرائیل پیش از این نیز در مورد شکل‌گیری آنچه «جبهه تروریستی» در این منطقه نامیده، هشدار داده و ایران را به ایجاد آن متهم کرده بود.

اسرائیل در عین حال نگرانی خود را از احتمال افزایش نفوذ گروه‌هایی مانند حزب‌الله، در جریان بحران و جنگ داخلی سوریه پنهان نکرده‌است.

پیش از سفر اخیر نخست‌وزیر این کشور به مسکو، خبرگزاری‌ها گفته بودند او به‌دنبال تضمینی‌ست برای اینکه کاهش نیروهای روسیه در سوریه، به معنای قدرت‌گرفتن حزب‌الله لبنان نخواهد بود.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، بنیامین نتانیاهو در عین حال گفته که دیدارش با پوتین «بسیار موفق» بوده و طرف‌ها در مورد تعاملات نظامی لازم برای جلوگیری از انتقال سلاح از سوریه به حزب‌الله لبنان، به توافق رسیده‌اند. در پیامی نوشتاری از سوی دفتر نتانیاهو آمده است، که مشاوران ارشد نظامی دو طرف دیدار خواهند کرد، تا در زمینه «حفظ آزادی پروازهای نیروی هوایی اسرائیل، در مهم‌ترین مناطق از نظر امنیتی» گفت‌وگو کنند.

روسیه، که از هم‌پیمانان بشار اسد و دولت مرکزی سوریه به شمار می‌رود، در حمایت از نیروهای او حملاتی را در آن کشور انجام می‌دهد.

پوتین در جریان خوشامدگویی رسمی به خبرنگاران گفته «بسیار خوشحال هستم که ما تماس‌های منظمی در سطح ارشدترین مقام‌ها داریم». او در عین حال افزوده است که «به خاطر شرایط منطقه» گفت‌وگوهای حساسی میان دو طرف انجام شده‌است.

سفر اخیر، سومین دیدار نتانیاهو و پوتین از سپتامبر سال گذشته است.

XS
SM
MD
LG